Mitologia persa

MITOLOGIA PERSA

Ahura Mazda

Se bazeaza pe figura legendara si enigmatica a lui Ahura Mazda(„conducatorul atotstiutor”).El este cel mai puternic zeu din panteonul iranian antic.Cu cat religia Iranului antic era mai orientata spre monoteism ,cu atat mai multe calitati de zeu omnipotent si atotstapanitor ii erau atribuite lui Ahura Mazda.Fiind identificat cu soarele si zeu al luminii,simbolurile lui Ahura Mazda sunt soarele inaripat si focul,element purificator.El a creat universul gandindu-l.

AHURA MAZDA

 

Reformele facute de profetul sau ,Zoroastru (Zarathustra-650-553i.Chr),l-au transformat dintr-un zeu personal intr-o reprezentare a principiilor creativitatii si bunatatii.El mentinea ordinea justa in lume si era un conducator care judeca faptele oamenilor.Ahura Mazda era si tatal” spiritelor gemene”Spenta Mainyu(„spiritul cel bun”)si Angra Mainyu(„spiritul distrugator”),care determina ce se petrece in lume lume.La sfarsitul timpurilor ,Ahura Mazda era identificat cu un aspect al lui Spenta Mainyu,care va invinge ducand lumea si oamenii spre mantuire.

Amesha Spenta

Cei sase amesha spenta(nemuritorii binefacatori”)au fost initial divinitati autohtone iraniene.Au devenit apoi insotitorii lui Ahura Mazda ,ajutandu-l sa mentina ordinea in lume.Fiecare intruchipa ua principiu important in zoroastrism:Kshathra Vairya(„putere”),buna guvernare;Haurvatat(„purificare”)corectitudinea si sanatatea;Armaiti(”purtare ingaduitoare”),devotiunea si iubirea;Ameretat,(„nemurire”),forta vitala;Vohu Manah(„gandirea dreapta”)puritatea spiritului ;iar Asha Vahishta(„ordinea corecta”)claritatea si adevarul.

Saoshyans

Saoshyans(„cel care aduce beneficii”)este figura centrala mesianica in religia iraniana antica.Se spunea ca „cel inzestrat cu spirit”va invinge moartea si va readuce viata la sfarsitul timpurilor.Va zgudui mortii pana se vor trezi ,pentru a merge la judecata din urma.El intruchipeaza corectitudinea si adevarul .Invataturile spun fie ca Saoshyans va fi conceput din sperma lui Zoroastru ,fie ca profetul insusi se va intoarce la sfarsitul vremurilor ,ca Saoshyans.

PROFETUL ZARATUSTRA

Altare ale focului

Ca si religia vedica ,precursoare a hinduismului,religia iraniana antica se raporta la un cult al focului.Focul de sacrificiu era aprins pe un altar de piatra ,”in fata soarelui”(Ahura Mazda),si intretinut de preoti ai focului.Focul era un simbol al purificarii prin cult.El reprezenta si relatia dintre puritatea originara a inceputurilor si a sfarsitului timpurilor care aveau sa vina.

ZARATUSTRA

Ormuzd si Ahriman

Religia persana este dualista ,fapt ilustrat cel mai bine de invataturile despre spiritele gemene ORMUZD si AHRIMAN.Conform acestor invataturi ,tot ce se intampla este determinat de lupta dintre principiile luminii si intunericului ,complementare si antagonice.In timpul perioadei sassanide(200-700 d.Chr)s-a incercat armonizarea acestor primcipii ,ambele fiind considerate fiii zeului timpului ,Zurvan.Ormuzd,”mirosul curat si placut”,era principiul bunatatii,iar Ahriman ,”mirosul urat si imputit”,era principiul raului.Dorind un fiu,Zurvan facuse un sacrificiu,dar se indoise de rezultat.Ormuzd,comaparat adesea cu Ahura Mazda,a aparut din sacrificiu ,in timp ce Ahriman a fost conceput din indoielile lui Zurvan.

ORMUZD

 

Mithra cel cu cap de leu

aspectele celor doua principii opuse au fost combinate in Mithra ,zeul cu cap de leu.El a devenit important si ca eon,sau putere,fiind asociat cu nesfarsirea timpului care curge ,epoca dupa epoca,creand si distrugand totul.Serpii incolaciti pe trupul lui simbolizeaza drumul soarelui;cele patru semne ale zodiacului de pe pieptul si coapsele sale reprezinta solstitiile si echinoctiile .Sceptrul si cheile sunt alta aluzie la puterea soarelui.

Batalie pentru lume

Ormuzd reprezinta creatia ,care sta la originea binelui .Dar Ahriman mereu pune si rau in creatie.De exemplu, el a creat noaptea neagra ,opusa zilei stralucitoare ,si iarna si arsita verii,opuse anotimpurilor blande.Boala lasa locul sanatatii,gandurile rele se fac bune ,iar „animalele rele”,ca serpii veninosi,sobolanii si viermii,devin benefice.Se crede ca in batalia pentru stapanirea lumii.,elementele benefice vor invinge,dar oamenii,care pot alege binele sau raul .au un rol important in acesta lupta.

AHRIMAN

Parsii/Zoroastrienii

Dupa cucerirea Persiei de catre musulmani ,adeptii zoroastrismului,vechea religie persana,au emigrat in India,unde sunt numiti parsi.Multi s-au stabilit in regiunea Mumbai.Parsii moderni se considera monoteisti.Deoarece purificarea rituala prin foc este importanta pentru ei ,focurile sacre din temple sunt vegheate cu grija .Parsii participa activ la lupta contra raului cultivand trei valori morale:ganduri bune (humata),cuvinte bune(huktal) si fapte bune(huvareshta).La pubertate ,un tanar este acceptat in comunitatea dreptilor printr-un ritual care presupune purtarea unei camasi albe si a unei franghii innodate in jurul taliei.

Mithra

In mitologia persa,Mithra,corespondentul zeului indian Mitra,era zeul contractelor si al prieteniei ,dar era venerat si ca zeu al luminii si al soarelui.Juca un rol important in ritualurile societatilor masculine persane.Ulterior ,cultul lui a fost preluat si de soldatii romani.Principiile etice intruchipate de el sunt justitia ,virtutea si respectarea contractelor.Zeul asigura respectul ordinii universului si succesiunea anotimpurilor si a zilelor.E infatisat intr-un car tras de armasari albi,asa ca grecii l-au identificat cu zeul soarelui ,Helios.Are si o sabie de argint.Era unul din ajutoarele lui Ahura-Mazda la judecata finala,unde vor fi judecate faptele omenirii.

Uciderea taurului primordial

Cea mai importanta fapta a lui Mithra a fost omorarea taurului primordial.El a ingenucheat pe taur,l-a apucat de nari si i-a dat capul pe spate .Cu mana dreapta a infipt pumnalul in gatul animalului .Actul simbolizeaza renasterea vietii,caci o noua viata a aparut din sangele si din sperma taurului ,scurse pe pamant.Este si un simbol al imblanzirii si dominatiei asupra lumii salbatice,de catre ordinea impusa de oameni.

Aducator al luminii si salvator

In Avesta ,cartea sfanta a zoroatrismului,se spune ca Ahura-Mazda l-a creat si l-a educat pe Mithra ,asa ca trebuie venerat ca si cand ar fi chiar acest zeu.De la inceput,Mithra a fost zeu al luminii si al soarelui si infatisat fie ca soare ,fie inconjurat de raze de lumina.Ca zeu al soarelui,este si datator de viata ;in timpul partilor(247i.Chr-226i.Chr),a fost transformat in salvator,descris ca un tanar cu boneta frigiana ,cu tunica si mantie pictata cu semnele zodiacului .A intrat si in panteonul roman ,ca salvator si mantuitor.Scopul adeptilor lui Mithra era mantuirea personala.Reprezentarea misteriilor mithraice include imaginea unui banchet la care participa zeul soarelui si Mithra.

Cultul roman al lui Mithras

Mithras ,despre care se spunea ca s-a nascut intr-o pestera,era venerat in temple subterane ,numite Mithraea.Doar barbatii puteau lua parte la mistere.credinciosii treceau prin multe ritualuri de initiere.Soldatii romani ,care luau parte la acest cult in Asia Mica,l-au adus in Europa.In sec III d.Chr,Mithras a fost identificat cu zeul roman al soarelui ,Sol Invictus(„soarele neinvins”).Cultul sau a fost mult timp mai puternic decat crestinismul.

 

Bogdan

Per aspera ad astra