Arta neolitica

Arta neolitica .Principiile fundamentale.

In timp ce facea primii sai pasi ,arta avea o functie preponderent magica,nu era un act dezinteresat ,ci o operatie magica cu un rol presupus practic.Dar totodata,in practica si in dezvoltarea artei figurative a existat ,fara indoiala ,si o intentie a omului de a realiza o reprezentare frumoasa a obiectului-model,a existat deci si un anumit impuls artistic,relativ independent de scopul magic-practic.

Surprinzator-dar prefect adevarat-este faptul ca deja in aceasta indepartata epoca a omenirii omul a stabilit unele principii fundamentale ale artei de mai tarziu (si chiar fundamentale pana in zilele noastre).

IDOLI-CULTURA CUCUTENI

Astfel este principiul asemanarii dintre obiectul real luat drept model si desenul sau modelarea lui de catre artist;cu alte cuvinte ,principiul realismului senzorial ,vizual .Apoi ,in mometul cand o imagine (de pilda statueta reprezentand o femeie gravida) va fi considerata ca exprima o forta invizibila a naturii(in acest caz fecunditatea)se va naste simbolul  in arta.Pe urma,odata cu aparitia simbolului si ,pe de alta parte,cu nevoia de a simplifica si de a generaliza(de a reprezenta ,de exemplu,”bizonul”in general),s-a manifestat si tendinta de abstractizare in arta.In fine,in momentul aparitiei ornamenticii,trasari de linii echidistante ,a primelor crestaturi sau incizii decorative,se recunoaste manifestarea unei vointe de ordine,de simetrie,de decorativism.

VASE DECORATE-CULTURA CUCUTENI

Acest impuls artistic apare tot mai evident in epoca pietrei slefuite,a neoliticului-atat in sculptura si in pictura,cat si in ceramica(ramane deocamdata la o parte arhitectura ca arta monumentala,despre aceasta vom vorbi intr-un articol urmator)

O UIMITOARE PICURA RUPESTRA DIN INDIA

Revolutia neolitica

In sculptura ,deci,figurile de animale sunt foarte rare;obisnuite in paleoliticul superior si mijlociu sunt figurile umane,in special feminine.Multe vor fi avut desigur o functie magic-religioasa-cum sunt statuetele de idoli sau fetisuri apartinand culturii Cucuteni,sau cele gasite la Cernica,Baia si Cernavoda.Uneori statuetele de argila sunt acoperite  cu o ornamentatie geometrica de linii,ca cele de la Trusesti si Vadastra.Alteori vasele de ceramica au forme de figuri umane stilizate,cum este vasul antropomorf denumit ”Zeita de la Vidra”.Capodoperele pe plan mondial ale genului sunt statuetele gasite la Cernavoda,”Ganditorul si femeia”,a caror extraordinara forta de expresie rezulta din naturaletea perfecta a atitudinilor si totodata a unei rafinate stilizari.

ZEITA DE LA VIDRA

Iata ,asadar,ca acum 5.000 de ani (cel putin)sculptura a inceput sa se debaraseze de functiile ei religioase sau  de semnificatiile magice ,si sa devina,ca sa zicem asa,o ”arta laica”.Vasele erau lucrate cu mana,pana cand,pe la mijlocul mileniului al IV-lea,in Mesopotamia si-a facut aparitia roata olarului -care a fost ,se presupune ,si prima forma de tehnica bazata pe principiul rotii.In Europa Occidentala roata olarului va apare cu 3.000 de ani mai tarziu( in jur de 500 i.Chr)

In domeniul artei ,ceea ce s-a numit ”revolutia neolitica”este evidenta mai ales in pictura.Din perioada cuprinsa intre mileniile VII-III i.Chr dateaza picturile din cele sase mari centre de cultura si anume,nordul Antoliei,zona estica a Spaniei,sudul Africii,regiunea Saharei,nordul Siberiei si Norvegia nordica.

Omul in centrul atentiei

Pictura preistorica ajunge in neolitic la rezultate intr-adevar revolutionare.In noile conditii ale civilizatiei neolitice,cand omul ducea o viata sedentara,practica agricultura,ajunsese sa domesticeasca si sa creasca animalele care-i asigurau hrana si nu mai era dependent de conditia vanatoarei,interesul pictorului se transfera de la animal (si reprezentarea lui) aupra omului si a reprezentarii lui in variate situatii.

Are loc o profunda mutatie in constiinta lui ,in inspiratia sa artistica.Protagonistul picturii devine acum omul.Pictorul prezinta si exalta caracterele umane,calitatile fizice si morale ale omului ;in redarea lui picturala accentueaza acum forta,curajul,dinamismul miscarii,agilitatea omului ,siguranta cu care manuieste arcul.

GANDITORUL DE LA HAMANGIA

Pictura devine narativa :pictorul consemneaza intamplari ,deseneaza fapte care s-au petrecut ,o lupta intre doua grupuri adverse,o vanatoare care s-a terminat cu bine,sau dimpotriva,cu victime omenesti.Sau-un aspect din viata de fiecare zi-o scena de dans sau de vrajitorie,o mama cu copilul de mana,cateva femei culegand fructe,un barbat catarandu-se in pom ,altul adunand mierea dintr-un stup .

Majoritatea picturilor sunt ralizate intr-o singura culoare ;si nu sunt ascunse in intuneric ,pe peretii grotelor ,ci aduse la lumina,sa fie vazute mereu ,pentru a da o mai spontana placere estetica privitorilor.Figurile sunt mult mai mici,de 10-15 cm,fapt care ii permite pictorului sa reprezinte ample compozitii figurative.Caci ,aproape niciodata omul sau animalul nu mai apar singuri ,izolati,ci in grup ,sau angrenati in scene dinamice.Cu o forta exceptionala este reprezentata miscarea ,lasand o impresie coplesitoare de adevar ,de spontaneitate,de dinamism.Pictorul nu ezita sa sacrifice exactitatea contururilor anatomice reale;nu ezita sa ”stilizeze”pentru a obtine efecte bazate pe expresivitatea si pe sugestivitatea senzatiei frapante.Ar putea spune cineva ca toate aceste note ,prefigurate in pictura neoliticului (chiar daca acolo se regasesc ,desigur,in stare embrionara),aceste principii artistice nu se regasesc si in pictura moderna?

PICTURA RUPESTRA-DANSUL

Bogdan

Per aspera ad astra