Magie si religie

Care este diferenta intre magie si religie?

Fenomene, care nu isi gaseau explicatia, si actiunile fara sens ale semenilor au determinat omul sa creada in forte supranaturale.

magie si religie

Oamenii din epoca neolitica au practicat magia, adica presupusa capacitate de a produce prin diferite acte, semne si formule forte supranaturale care ar putea interveni in favoarea omului, spre a-i satisface dorintele sau spre a-i influenta relatiile cu semenii.

Dupa scopul pe care si-l atribuie, magia este impartita in chip traditional in asa-numita „magie neagra”, ce produce efecte rele si asa-zisa „magie alba”, care ar avea ca scop sa influenteze in bine viata umana.

Magie vs stiinta

Claude Levi-Strauss, un mare cercetator al religiilor si credintelor arhaice, spune in cartea sa „Gandirea salbatica”:

„Considerata ca sistem de filosofie naturala magia implica o teorie a cauzelor: nenorocul rezulta din  vraja, care lucreaza in intelegere cu fortele naturale. Daca un om este impuns de un bivol, daca un hambar ale carui suporturi au fost mancate de termite, ii cade in cap, sau daca se imbolnaveste de meningita, indigenii Azande din Africa, sustin ca bivolul, hambarul sau boala sunt cauze care se inteleg cu o vraja pentru a ucide omul. Vraja nu este raspunzatoare pentru bivol, pentru hambar sau pentru boala, caci acestea exista prin ele insele; dar ea este raspunzatoare de imprejurarea particulara care le pune intr-un raport de distrugere cu un anumit individ”.

ritualuri si magie

Pentru gandirea magica, asadar, nimic nu este hazard, nimic nu este intamplator, totul se supune unui determinism strict, fiind consecinta unui fapt.

„Gandirea magica alcatuieste un sistem bine articulat, independent de celalat sistem pe care il va constitui stiinta…In loc, deci, de a opune magia si stiinta, este preferabil a le considera paralel, ca doua moduri de cunoastere, inegale, in ceea ce priveste rezultatele teoretice si practice”(Claude Levi-Strauss).

Psihologii moderni au scos in relief inrudirea gandirii magice cu cea paranoica sau paranoida a bolnavilor de schizofrenie care, de asemenea, cauta cauze ostile lor in cele mai anodine intamplari (alunecare sau impiedicare, lipsa unui nasture etc) si intepreteaza in cadrul sistemului lor delirant fapte pur intamplatoare. Deci inrudirea dintre gandirea stiintifica si cea magica este cu totul iluzorie, in opinia acestora. In opinia noastra magia precede stiinta.

Magie si religie

Traian Herseni, cel mai mare sociolog si antropolog roman, a sintetizat diferentele fundamentale intre magie si religie:

„Odata statuata si admisa, existenta unei lumi supranaturale in paralel cu cea naturala, dar cu o putere nelimitata  asupra acestora, atat in sens pozitiv cat si in negativ (de la creatie pana la distrugere), omul nu a avut altceva de facut decat sa caute o cale de existenta si cooperare cu ea. El nu mai putea ignora supranaturalul, dar putea ajunge la o relatie convenabila cu el.

magia neagra si religia

Lucrul acesta a fost incercat pe doua cai, probabil simultane, dintre care una a constat din stabilirea unor mijloace de captare si manipulare a lui, ceea ce a dus la magie, iar cealalta din aflarea unor mijloace pentru a-i castiga bunavointa si a-l face astfel inofensiv (neutru) sau evantual aliat (colaborator), ceea ce a dus la religie”.

Concluzia este ca magia constrange prin procedee considerate ca adecvate, fortele naturale sa faca ceea ce doresc oamenii.

Religia face apel la bunavointa acestor forte, se roaga la ele, le ofera „ofrande”, le adora, le elogiaza, le asculta, deci contracteaza cu ele diferite schimburi reciproce, avantajoase (do ut des).

De aceea magia este un act indraznet, demn de puterea primelor triburi de vanatoare, care cautau toate mijloacele posibile capabile sa subjuge, sa aduca la ascultare fortele supranaturale. 

Magia a prefigurat si anticipat tehnica moderna si stiinta, nascandu-se din sentimentul tragic al neputintei omenesti in fata unor forte colplesitoare, supranaturale, din sentimentul unei inferioritati iremediabile, deci dintr-o disperare existentiala.

Unele religii condamna magia. In Palestina, de exemplu, vechii evrei interzic in mod hotarat magia. Statutul preotilor a fost mult mai ridicat decat cel al vrajitorilor si erau o confrerie inchisa, unde accederea se facea pe baza ereditara.

Ca si concluzie, putem spune ca magia si religia au existat in paralel si s-au nascut practic in acelasi timp. Cu timpul s-a ajuns la contradictii puternice intre cele doua ajungandu-se la excluderea magiei si scoaterea ei in afara legii…

 

Bogdan

Per aspera ad astra