Cel dintai zbor mecanic autonom – Traian Vuia

Traian Vuia ,banateanul ce a sfidat legile fizicii 

Infaptuirea zborului mecanic cu un aparat mai greu decat aerul constituia ,pe la sfarsitul veacului trecut si la inceputul veacului nostru ,o adevarata fascinatie .Mii de temerari incercau sa il realizeze ,in timp ce „balonistii” ,care inca de la finele veacului al XVIII-lea reusisera sa se inalte in nacelele baloanelor ,zambeau cu superioritate ,convinsi ca viitorul este al lor ,al celor cu vehicule aeriene mai usoare decat aerul .

traian vuia ,cel ce a inventat avionul

In sfarsit ,la inceputul secolului XX ( 1903) ,doi americani ,fratii Wright ,au izbutit sa zboare cu un avion .Numai ca aparatul lor nu s-a putut desprinde  singur de la sol ,prin forta motorului sau ,ci a fost ,”propulsat” prin catapultare -deci printr-un impuls exterior – si numai dupa aceea a pornit-o spre inaltimi .

Cel dintai care s-a ridicat de la sol numai prin forta motorului sau ,realizand intaiul zbor mecanic din teoria tehnicii mondiale , a fost in 1906 un banatean : Traian Vuia .

S-a nascut in comuna Bujor ( care astazi ii poarta numele ) ,in judetul Caras-Severin  si a urmat liceul de stat la Lugoj ,dovedindu-si inca din copilarie iscusinta in diferite mestesuguri .Indragostit de tehnica si mai ales nazuind sa fie aviator ,s-a inscris la Scoala Politehnica din Budapesta ,dar dupa un an a trecut la Facultatea de Drept ,unde, frecventa nefiind obligatorie ,a putut munci intr-un birou juridic pentru a-si castiga existenta .Iata-l in 1901 doctor in drept si ulterior practicand avocatura la Lugoj .Dar marea sa pasiune nu il parasise ,mai mult , reusise sa ii „molipseasca” de ea si pe altii . Construieste macheta unui ”aeroplan-automobil” si , cu banii stransi anevoie de el ,dar mai ales cu cei donati de mai multi romani banateni ,pleaca la Paris ,pe atunci capitala aviatiei modiale .

traian vuia

Aici adreseaza un memoriu Academiei de Stiinte a Frantei ( februarie 1903) ,in care isi prezinta proiectul ,dar inaltul for stiintific ,dominat de „balonisti „,il respinge ,punand o rezolutie care astazi suna ridicol ,declarand ca a incerca sa realizezi zborul cu un aparat mai greu decat aerul ” este o himera” ,care „nu poate sa izvorasca decat dintr-un creier bolnav „.Un altul s-ar fi descurajat ,Vuia insa are incredere in ideea sa si o duce mai departe .”Eu nu lucrez pentru gloria mea personala ,ci lucrez pentru gloria geniului uman „,spunea el adesea.

In acelasi an ,1903, breveteaza inventia sa si trece la construirea proiectului ,din nou ajutat cu bani de inimosii banateni .In 1905 ,dupa invingerea a numeroase dificultati tehnice ,aparatul „Vuia -I ” ( denumit de prietenii sai „Liliacul ” ,datorita formei aripilor sale ) este gata : un monoplan usor ,cu o elice tractiva si aripi de panza pliabile ,trenul de aterizare fiind alcatuit dintr-un carucior cu roti pneumatice .La 18 martie 1906 ,data istorica a aviatiei ,pe terenul de la Montesson ,langa Paris ,”Liliacul ” ,pilotat de Traian Vuia ,isi ia zborul ,decoland exclusiv prin forta motorului sau ,fara ca vreo forta exterioara sa il „lanseze”. Un cunoscut istoric al aviatiei avea sa scrie peste decenii :” Traian Vuia a facut ca batrana Europa sa se destepte .El este primul in timp”. (Rene Chambe ) 

cel dintai zbor mecanic autonom -traian vuia

Ulterior ,Vuia a construit si experimentat noi tipuri de avioane ,perfectionate , de asemenea doua elicoptere ,prevazute cu mai multe rotoare de propulsie si sustenatie ,carma de directie si stabilizator orizontal .Tot el este inventatorul unui original generator cu aburi ( 1925) ,de conceptie propie ,care si-a gasit o larga aplicare in constructia centralelor termice.

Patriot inflacarat ,Traian Vuia a sustinut unirea Transilvaniei cu Regatul Romaniei ,organizand chiar „Comitetul National al Romanilor din Transilvania si Banat „,editand o revista si manifeste patriotice .In cursul celui de al doilea razboi mondial ,desi la o varsta inaitata ,a facut parte din miscarea de rezistenta din Franta ,fiind presedintele ” Frontului National Roman”.

A revenit in Romania in 1950 ,dar a murit curand dupa aceea ,macinat de o boala grea, dupa ce avusese fericirea sa-si vada plaiurile natale .

bibliografie : „Oameni de stiinta si inventatori romani ” Ed Nicolau

Bogdan

Per aspera ad astra