Cine a ucis automobilul electric?

Automobilul electric a fost „ucis” in fasa in anii ’90. A cui a fost interesul si de ce s-a intarziat cu 20 de ani lansarea unei masini electrice mult mai prietenoasa cu mediul decat un autovehicul actionat de combustibili fosili?

La mijlocul anilor ’90, mai multe companii importante producatoare de masini au lansat revolutionare masini electrice drept alternative viabile la automobilele alimentate cu benzina. Zece ani mai tarziu, aceste masini aproape au disparut. Sa fi fost masina electrica victima uneia dintre cele mai importante crime a secolului trecut? Iar daca da, cine a apasat pe tragaci?

In 1996, producatorul american de masini General Motors a lansat masina electrica EV1, in replica la nelinistea globala privind  epuizarea   resurselor de petrol si impactul incalzirii globale. Toyota RAV 4 si Honda EV Plus erau celelalte modele foarte cunoscute.

cine a ucis masina electrica

Aceasta activitate a fost impulsionata de promulgarea ordinului privind vehiculele cu emisii zero (ZEV) de catre Comisia  Californiana de Resurse a Aerului (CARB) in 1990, intr-o incercare de a reduce poluarea aerului in zonele urbane centrale ale statului. Masinile au avut parte de sustinere din partea unor persoane foarte importante, inclusiv a celebritatilor aflate pe val in acea perioada, dar pana in anii finali ai secolului soarta lor era deja pecetluita, iar in mai putin de zece ani disparusera, practic, din circulatie. 

Multi cred ca masina electrica a fost ucisa de marile companii petroliere. O masina actionata prin alte mijloace decat petrolul reprezenta o amenintare majora la adresa veniturilor lor, in joc fiind profituri de miliarde de dolari. Acesti giganti industriali s-au folosit, se pare, de toate mijloacele pe care le aveau la indemana pentru a sufoca aceasta tehnologie si, nu in ultimul rand, au apelat la  relatiile lor din administratia Bush.

Daca nu intentiona sa ucida masina electrica inca de la nastere, de ce ar mai fi respins guvernul SUA legislatia privind vehiculele cu emisii zero a comisiei CARB?

Cei care faceau lobby pentru industria petrolului s-au pus pe treaba, producand si promovand materiale editoriale ostile si criticand, printre altele, costul constructiei unor statii de alimentare electrica de-a lungul drumurilor. Avand in vedere ca masinile electrice erau pe punctul de a stopa fluxurile de venituri, e de mirare ca industria petrolului este acuzata de uciderea acestei tehnologii?

Altii cred ca si industria automobilului a fost complice la moartea masinii electrice. De ce promovarea acestor masini a fost una atat de contraproductiva si discreta? De ce ezitau vanzatorii sa vanda? De ce erau suprimate relatarile din presa despre imbunatatirile aduse vitezei acestor masini?

cine a ucis automobilul electric

Sau poate ca dezvoltarea masinii electrice a fost doar o sarada menita sa puna capat progreselor in tehnologia nonpetroliera inainte de a fi luat avant. Sustinatorii acestei teorii ar spune ca guvernul SUA, industria petroliera si cea a automobilelor au colaborat pentru a produce un autovehicul care nu a fost conceput pentru a face vanzari. Astfel s-ar explica capacitatea relativ redusa a bateriilor, viteza masinilor si promovarea slaba. Sa fi fost intentia lor acea de a crea o reputatie proasta masinii electrice, pentru a pava drumul pentru constructia mult mai profitabilelor SUV-uri?

Si de ce nu a reaparut aceasta tehnologie dupa caderea guvernului Bush? Sa fi fost din cauza ca presedintele iranian Mahmoud Ahmadinejad  a colaborat cu cei mai importanti jucatori din industria petroliera, cu producatorii de masini loviti de recesiune si cu politicienii inca loiali petrodolarului pentru a se asigura ca masina electrica nu ajunge pe strazi?

Surse bibliografice :

The Economist ;

Conspiracy Theories -Jamie King

Bogdan

Per aspera ad astra