Principiile morale ale Codului Bushido al samurailor

Codul Bushido este ceea ce azi am numi “modul de viata al samurailor”, adica acea clasa militara nobila din epoca medievala si din începutul modernitatii Japoniei.

Drepturile samurailor au fost abolite odata cu modernizarea, în stil occidental a Japoniei, dar ei nu au disparut din memoria colectiva a niponilor. Stilul de viata al samurailor japonezi, bushido, a devenit subiect de carte si de film.Principiile morale ale Codului Bushido al samurailor

Una din aceste carti a fost scrisa de Inazo Nitobe si se intituleaza “Bushido: Sufletul Japoniei”. Volumul a fost lansat în 1899 în Statele Unite ale Americii si a avut un succes nebun. Spre exemplu, presedintele SUA Teddy Roosevelt a fost unul din marii fani ai volumului, cumparând nu mai putin de 60 de exemplare, pentru a le împarti familiei si prietenilor. Chiar si azi, pe celebrul site amazon.com, volumul este printre bestseller-urile anului 2015!

În carte, autorul descrie si aduna la un loc cele opt principii ale codului Bushido, stilul de viata al samurailor:

Corectitudinea

Codul Bushido afirma ca Dreptatea este cea mai puternica virtute a samuraiului. Unul dintre samuraii cei mai cunoscuti o descrie astfel: “Rectitudinea este puterea unui individ de a se decide asupra unui mod de actiune în concordanta cu ratiunea, fara renuntari; a muri când este timpul sa  mori, sa lovesti atunci când e timpul sa lovesti”. Un altul o descrie asa: “Dreptatea este osul care da fermitate si statura. Fara oase, capul nu poate ramâne în vârful coloanei, si nici mâinile nu s-ar misca. Deci fara corectitudine, nici talentul si nici învatarea nu pot transforma firea umana într-una a samuraiului”.

Curajul

Codul Bushido distinge între vitejie si curaj: “Curajul este demn de a fi numit între virtuti numai daca este exercitat în numele Dreptatii. În scrierile sale, Confucius spune: A percepe ceea este drept si a nu face dezvaluie o lipsa de curaj. Mai pe scurt: Curajul înseamna a face ceea ce este drept”.Principiile morale ale Codului Bushido al samurailor

Binefacerea sau milostenia

Un om investit cu puterea de a comanda si de a ucide este de asteptat sa demonstreze aceeasi putere extraordinara în binefacere si mila: “Dragostea, marinimia, afectiunea pentru altii, compatimirea si mila sunt trasaturi ale Binefacerii, cel mai înalt atribut al sufletului uman. Atât Confucius cât si Mencius au spus des ca cea mai importanta atributiune a unui conducator este mila”.

Politetea

A discerne între servilism si politete poate fi dificil pentru un vizitator oarecare al Japoniei, dar pentru un barbat adevarat, politetea are radacinile în binevointa: “Politetea si bunele maniere au fost observate ca fiind trasaturi japoneze. Dar politetea ar trebui sa fie expresia unei griji binevoitoare pentru sentimentele altora. Este o virtute saracioasa daca e motivata doar de teama de a nu ofensa gusturile altora. Cea mai înalta forma a Politetii se apropie de dragoste”.

Onestitatea si sinceritatea

Conform lui Nitobe, adevaratii samurai au dispretuit banii, crezând ca “oamenii trebuie sa le poarte pica banilor, pentru ca bogatia încurca întelepciunea”. De aceea, copiii samurailor de rang înalt erau crescuti sa creada ca a vorbi despre bani este de prost gust si ca ignoranta în privinta diferitelor valori ale monedelor arata buna crestere: “Bushido încuraja cumpatarea, dar nu din motive economice, cât pentru a avea exercitiul abstinentei. Luxul era considerat o amenintare la adresa barbatiei si umanitatii si simplitatea cea mai severa era ceruta clasei luptatorilor…masina de numarat si abacul erau urâte”.

Onoarea

Desi codul Bushido se ocupa în principal cu profesia de a fi soldat, este la fel de adevarat ca se referea si la comportamentul non-combativ. Simtul onoarei, o constiinta vie a demnitatii si valorii personale îi caracteriza pe samurai. “Teama de rusine atârna ca o sabie deasupra capului fiecarui samurai…A te ofensa la cea mica provocare era o chestie ridicola. Asa cum spunea vorba populara: Adevarata rabdare înseamna sa suporti ceea ce este de nesuportat”.

seven-virtues-of-bushido1

Loialitatea

Realitatile economice au dat o lovitura loialitatii organizationale în întreaga lume (Autorul remarca aceasta la anul 1900). Chiar si asa, barbatii adevarati ramân loiali catre cei carora le sunt datori: “Loialitatea fata de un superior era cea mai distinctiva virtute a samurailor. Fidelitatea personala exista în tot felul de oameni: o banda de hoti de buzunare jura fidelilate liderului ei. Dar numai în codul Onoarei Cavaleresti, loialitea are o importanta capitala”.

Caracter si auto-control

Bushido învata ca oamenii ar trebui sa se poarte în concordanta cu un standard moral absolut, unul care transcende chiar logica. Ce este bine este bine si ce este rau, este rau. Diferentele dintre bine si rau sunt date, nu subiecte supuse dezbaterii sau justificarilor de tot felul. Finalmente, este obligatia oricarui barbat sa-si învete copii dupa standarde morale, prin însusi comportamentul sau. “Primul obiectiv al unui samurai este acela de a-si întari caracterul. Facultatile prudentei, inteligentei si dialecticii erau mai putin importante. Superioritatea intelectuala era pretuita, dar samuraiul era, în esenta, un om al actiunii”, scrie autorul.

Ultimul conflict militar în care samuraii au fost implicati s-a petrecut în 1877 si este cunoscut drept Batalia de la Shiroyama.

Bogdan

Per aspera ad astra