Exoplanetele, inteligenta artificiala si transportul viitorului

Oamenii de stiinta incearca sa dea de urma unor raspunsuri la intrebari care framanta omenirea. Am aflat multe despre noi si lume, dar infinitul necunoscutelor ramane inca de descoperit. De-a lungul catorva milenii am ajuns sa cunoastem cate ceva despre organismul uman, despre lumea vie, cate ceva despre vulcani si oceane, de fiecare data la modul mai degraba constatativ decat al dezlegarii cauzelor care stau la temelia existentei noastre pe Pamant. Despre Sistemul nostru Solar stim probabil si mai putin, dincolo de descoperirea planetelor din jurul nostru, iar despre Univers, ce sa mai spunem, aici suntem in plina fantezie, de la teoriile legate de nasterea Universului pana la forma lui, intinderea lui, gauri negre, ca sa nu mai vorbim despre gravitatie.Sonda-spatiala-Juno

 In acest domeniu probabil mintea umana nu poate intelege secretele Arhitectului primordial, autorul tuturor fenomenelor universale, de la Galaxii, la Om. Oamenii de stiinta incearca sa mai acopere petele negre ale necunoscutului, in speranta ca vom apuca sa intelegem propria noastra existenta, un vis zadarnic, dupa parerea unora. Dar mintea omeneasca nu se preda. Nu cu mult timp in urma, dupa cum aflam dintr-un grupaj realizat de Agerpres, NASA a plasat in iulie o sonda spatiala, Juno, pe o orbita a planetei Jupiter, cea mai mare din Sistemul nostru Solar.

 Instrumentele sondei spatiale vor studia giganticele sale aurore boreale, atmosfera, magnetosfera si imensa sa pata rosie. Unul dintre principalele obiective ale misiunii ar fi de a intelege mai bine din ce este compus interiorul planetei-gigant, pana in prezent necercetat. Ambitia astronomilor depaseste insa granitele Sistemului nostru Solar, ei incearca sa descopere planete aflate in alte galaxii.

 Astfel, o echipa internationala de astronomi a declarat ca a descoperit cu ajutorul telescopului spatial Kepler 104 exoplanete, dintre care patru planete telurice aflate pe orbitele aceleiasi stele si care ar putea prezenta caracteristici asemanatoare Terrei. Toate aceste 104 exoplanete „se afla pe orbite foarte apropiate de stelele lor, conditii in care temperaturile la suprafata sunt, de obicei, mult prea ridicate pentru a permite existenta apei lichide si a vietii. Cele patru planete descoperite pe orbita aceleiasi stele, aflate la aproximativ 400 de ani-lumina, sunt probabil de tip teluric si sunt cu 20% pana la 50% mai mari decat Pamantul. Steaua lor este cu mult mai rece decat Soarele, conditii in care la suprafata a doua dintre aceste planete ar putea sa existe temperaturi similare celor de pe Terra”. Suna extrem de interesant, dar adevarata situatie e greu de demonstrat cu date certe, plutim in incertitudini si supozitii.

La mana hackerilor

 Daca incercam sa revenim cu picioarele pe Pamant, sa iesim din supozitii si aproximari, constatam ca in domeniul noilor tehnologii, apartinand de ceea ce se numeste „a patra revolutie industriala”, lucrurile sunt mult mai palpabile.  O realitate este si Internetul Lucrurilor, posibilitatea de a conecta toate dispozitivele dintr-o casa sau companie la internet pentru a fi controlate prin intermediul unor aplicatii care ruleaza pe telefoanele inteligente dotate cu sistem de operare Android.Exoplanetele, inteligenta artificiala si transportul viitorului

 Numai ca si aici, dincolo de reusita tehnologica certa, apare o problema pe care expertii in inteligenta artificiala o califica drept un risc: posibilitatea ca aceste aplicatii care functioneaza cu Android sa fie atacate de hackeri. Si astfel, in loc ca utilizatorii programelor sa detina controlul asupra dispozitivelor proprii, sa apara persoane care sa preia ele controlul.

 Un expert in securitate cibernetica atragea atentia ca milioane de dispozitive Android ar putea fi vulnerabile in fata atacurilor cibernetice prin spargerea criptarii telefoanelor si tabletelor care folosesc sistemul de operare Android. La aceasta realitate se mai adauga si aceea ca, folosind Internetul Lucrurilor si cazand prada hackerilor, utilizatorii nu mai stiu unde ajung datele de pe dispozitivele utilizate, ce se intampla cu ele, cum pot fi ele folosite impotriva utilizatorilor.

Contra poluarii si aglomeratiei in trafic

 Problema poluarii in marile orase este inca una acuta, in ciuda faptului ca de cinci decenii, de la prima criza a petrolului, se cauta solutii antipoluante cum ar fi folosirea resurselor regenerabile si inepuizabile (eoliene, solare), fara a fi gasite raspunsuri viabile, la scara globala. In marile metropole, o solutie de reducere a poluarii produse de automobile este transportul in comun. In acest domeniu, cercetatorii chinezi au gasit o solutie revolutionara. Ei testeaza un sistem de transport pe care l-au denumit Transit Elevated Bus (TEB), adica un fel de autobuz suspendat care merge pe deasupra soselei! Autobuzul este electric, merge pe sine si nu ocupa loc pe sosea, masinile putand sa circule pe sub el! In plus, pasagerilor li se ofera conditii de calatorie de invidiat.

Transit Elevated Bus (TEB)
Transit Elevated Bus (TEB)

 Autobuzul TEB are lungimea de 22 de metri, 7,8 metri latime si inaltimea de 4,8 metri, ruland la o inaltime de 2 metri fata de carosabil, astfel incat masinile aflate in trafic, pe doua benzi de circulatie, sa poata trece pe sub el. TEB a fost testat pe o portiune de drum de 300 de metri din orasul Qinhuangdao, provincia Hebei, la o viteza de deplasare foarte mica, dupa cum precizeaza Agerpres. Odata ce aceste autobuze vor primi unda verde si isi vor incepe misiunea de transport public, vor circula cu viteza de pana in 65 km/h pe niste sine speciale montate de-a lungul benzilor de circulatie.

 Spatiul generos rezervat pasagerilor seamana mai mult cu salonul de asteptare al unui aeroport modern decat cu un banal autobuz pentru transportul public. Capacitatea maxima de transport este de 300 de persoane, insa proiectul initial pentru acest sistem de transport propunea o solutie cu 4 vagoane, caz in care un singur autobuz TEB poate ajunge sa transporte pana la 1.200 de pasageri. Conform producatorului, o unitate de transport TEB poate inlocui 40 de autobuze conventionale.

 Este un fel de metrou de suprafata, dar mult mai generos, dupa cum subliniaza si creatorii lui: „TEB indeplineste aceleasi functii ca si metroul, insa costurile sale de constructie sunt mai mici de 1/5 fata de cele ale metroului”. Conceptul noului transport urban a fost prezentat la cea de-a 19-a editie a Expozitiei Internationale High-Tech din Beijing, presa chineza estimand ca pana la sfarsitul anului TEB ar putea transporta pasageri prin orasele aglomerate ale Chinei.

Revista Magazin

Bogdan

Per aspera ad astra