Un alt fel de sistem educational…

Copiii sunt trimisi la scoala ca sa ia note si sa invete sa memoreze, si nu ca sa invete ce vor de la viata. Nici scolile si nici bisericile nu-i pregatesc pe tinerii din toata lumea in vederea cunoasterii practice si utile a propiilor minti. Va intrebati ce este sfant? Cred ca puterea gandirii independente sustinuta de determinarea obiectivelor este singurul lucru sfant. 

Va intrebati ce schimbari pot fi facute in sistemul de invatamant actual, astfel incat toti copii sa beneficieze de sansa de a invata, in primul rand, ca se afla in posesia unei minti si, in al doilea rand, cum sa-si puna mintea la lucru in asa fel, incat sa se bucure de libertate spirituala si economica.

Ceva este radical gresit in sistemul educational, si acest fapt ne face, asa cum reiese din bilantul vietii noastre, sa bajbaim fara vreo speranta pe drumul catre autodeterminare, ca si cum am fi niste animale ratacite in jungla. Deci care este principalul punt slab al sistemului si cum poate fi eliminata aceasta hiba majora?

Vedem ca principalul obiectiv in scoli este acela de a-i forta pe elevi sa-si incarce memoria cu fapte, in loc sa-i invete cum sa se organizeze si sa faca uz practic de aceste fapte. Acest sistem bazat pe toceala ii face pe studenti sa-si indrepte atentia asupra acumularii de cunostinte, dar scapa din vedere importanta intrebare in legatura cu modul in care cunostintele acumulate trebuie puse in practica in viata de zi cu zi. Acest sistem promoveaza absolventi ale caror nume sunt tiparite pe cartonul din care sunt facute certificatele de studii, dar ale caror minti sunt total lipsite de autodeterminare.

Ce imbunatatiri putem aduce?

Dati-le copiilor privilegiul de a decide asupra activitatilor pe care sa le desfasoare in propiile scoli, in loc de a-i obliga sa respecte regulile traditionale facute doar pentru a transmite informatii abstracte.

Organizati toate activitatile scolare cu ajutorul unor metode bine determinate, astfel incat fiecare elev sa invete prin practica, si ghidati activitatea clasei in asa fel, incat fiecare elev sa participe la o forma oarecare de munca practica aflata in legatura cu problemele zilnice ale vietii.

Inceputul oricarei realizari omenesti consta in idei. Antrenati-i pe elevi sa recunoasca ideile cu aplicabilitate practica, ce le pot aduce beneficii in obtinerea a ceea ce isi doresc in viata.

Invatati-i pe elevi sa-si organizeze si sa-si foloseasca timpul si, mai presus de toate, impartasiti-le adevarul timpului ca fiind cel mai de pret si cel mai ieftin bun aflat la indemana fiintelor umane.

Invatati-i pe elevi care sunt motivele fundamentale din cauza carora se lasa influentati oamenii si aratati-le cum sa foloseasca aceste motive pentru a-si satisface necesitatile si a obtine ce-si doresc de la viata.

Invatati-i pe copii ce si cat sa manance, mentionand desigur, si relatia dintre alimentatia adecvata si o sanatate durabila.

Invatati-i pe copii care este adevarata natura si functie a emotiei sexuale si, mai mult decat atat, invatati-i ca aceasta poate fi transmutata intr-o forta puternica, susceptibila de a-i ridica pe cele mai inalte culmi ale realitatii.

Invatati-i pe copii sa fie determinati in tot ce fac, incepand cu alegerea unui tel major in viata, unul bine definit!

Invatati-i pe copii care sunt natura si posibilitatile binelui si raului in principiul obisnuintei, utilizand drept exemplu care sa ilustreze acest subiect experientele cotidiene ale copiilor si adultilor.

Invatati-i pe copii felul in care se fixeaza obiceiurile datorita legii ritmului hipnotic si faceti-i sa-si cultive, inca din clasele primare, obiceiuri ce ii vor conduce catre o gandire independenta.

Invatati-i pe copii care e diferenta dintre o infrangere temporara si esec si aratati-le cum sa caute germenele avantajului corespunzator ce vine cu orice esec.

Invatati-i pe copii sa-si exprime propiile ganduri fara frica si sa accepte sau sa respinga, dupa cum vor, ideile celorlalti, pastrand intotdeauna pentru ei insisi privilegiul de a se baza pe propia judecata.

Invatati-i pe copii sa ia decizii prompte si, daca e neaparata nevoie, sa le schimbe greu si cu mare prudenta, si niciodata fara un motiv determinat.

Invatati-i pe copii ca propiul creier este un instrument prin intermediul caruia primesc, din marele depozit al naturii, energie specializata in ganduri determinate; creierul nu gandeste pentru sine, ci este un instrument pentru interpretarea stimulilor ce cauzeaza gandirea.

Invatati-i pe copii care e valoarea armoniei din propiile minti, precum si faptul ca aceasta poate fi obtinuta numai prin autocontrol.

Invatati-i pe copii in ce constau natura si valoarea autocontrolului.

Invatati-i pe copii despre existenta unei legi a recompensei inzecite ce poate si trebuie pusa in functiune, cu titlul de obisnuinta, aducand mereu servicii mai numeroase si superioare calitativ fata de ceea ce se asteapta.

Invatati-i pe copii care este adevarata natura a regulii de aur si, mai presus de aceasta, aratati-le ca, prin funtionarea acestui principiu, tot ceea ce fac pentru semenii lor o fac, de asemenea, si pentru ei insisi.

Invatati-i pe copii sa nu-si formeze opinii, daca nu le pot sprijini pe fapte reale ori pe credinte ce au aceeasi relevanta ca si faptele.

Invatati-i pe copii faptul ca tigarile, alcoolul, narcoticele si abuzul de sex le distruge puterea vointei si le formeaza obiceiul de a rataci. Nu le interziceti aceste rele, doar explicati-le ce e cu ele.

Invatati-i pe copii cat de periculos este sa creada un anumit lucru din simplul motiv ca parintii lor, profesorii de religie sau orice alta persoana le spune acel lucru.

Invatati-i pe copii sa infrunte faptele, indiferent daca sunt placute sau neplacute, fara sa recurga la subterfugii sau sa caute alibiuri.

Invatati-i pe copii si incurajati-i sa-si foloseasca al saselea simt, prin care in mintile lor apar idei provenite din surse necunoscute, si sa examineze cu atentie orice astfel de idee.

Invatati-i pe copii ca determinarea obiectivelor bazate, la randul lor, pe planuri bine determinate si aplicate cu perseverenta este cea mai eficace forma de rugaciune aflata la indemana fiintelor umane.

Invatati-i pe copii ca nu exista nicio problema care sa nu aiba o solutie adecvata si ca solutia respectiva este adesea de gasit in circumstantele care au creat problema.

Invatati-i pe copii ca spatiul pe care il ocupa in aceasta lume se masoara foarte exact prin raportarea la calitatea si la numarul serviciilor utile pe care le aduc lumii. 

Invatati-i pe copii a singurele lor limitari reale sunt cele pe care si le impun ei insisi, sau altii, cu permisiunea lor. 

Invatati-i pe copii ca pot realiza orice lucru in care cred.

Invatati-i pe copii ca toate scolile si toate manualele sunt mijloace elementare ce pot fi de folos in dezvoltarea mintii lor, insa unica scoala de reala valoare este marea scoala a vietii, in care oricine are privilegiul de a invata din experienta.

Invatati-i pe copii sa fie tot timpul onesti cu ei insisi si, de vreme ce nu pot fi multumi pe toata lumea, sa faca tot ce pot pentru a se multumi pe ei insisi.

Cum ar putea fi impuse aceste schimbari majore?

Prima schimbare ar trebui facuta in programele scolilor publice prin introducerea unui curs de psihologie a negocierii armonioase dintre oameni. Toti copiii ar trebui invatati cum sa-si gaseasca un rost in viata, evitand, cat mai mult, conflictele.

In orice scoala ar trebui sa se predea metode de realizare individuala prin intermediul carora fiecare sa-si poata gasi independenta financiara.

Clasele, in forma lor traditionala, ar trebui desfintate si inlocuite cu sistemul conferintelor in jurul unor mese rotunde, asemeni intalnirilor oamenilor de afaceri. Fiecarui elev ar trebui sa i se asigure consiliere individuala, in functie de ceea ce nu poate invata subiectul din discutiile de grup.

Fiecare scoala ar trebui sa aiba un grup auxiliar de instructori, format din oameni de afaceri, artisti, ingineri, jurnalisti, astfel ca fiecare dintre ei sa le poata impartasi elevilor cunostinte practice, specifice propiei profesii. Acest gen de instruire ar trebui facut sub forma de conferinte, pentru a nu le lua prea mult timp instructorilor.

Ca o concluzie pot spune ca cel mai mare pacat este sa ramai ignorant, fiindca acest lucru duce la saracie si la pierderea increderii in sine. De asemenea este pacat sa accepti de la viata lucruri si situatii pe care nu ti le doresti, fiindca acest lucru indica neglijarea impardonabila a folosirii propiei minti si este pacat sa ratacesti prin viata fara vreun scop definit, plan ori tel.

Napoleon Hill- Secretul libertatii

Bogdan

Per aspera ad astra