Fenomenele paranormale de la Sinca Veche

În apropiere de Brasov, într-un sat fagarasan, turistii vin în numar tot mai mare pentru a vedea un loc cu adevarat bizar. Sinca Veche este un sat compact romanesc din stravechea si frumoasa Tara a Fagarasului. Primele dovezi care îl atesta sunt din secolul XII. De aici se trag originile marelui istoric si filolog Gheorghe Sincai.

Scurt istoric

Acest sat a trecut printr-un moment de un dramatism aparte. În anul 1762, când la ordinul Mariei Tereza a fost înfiintat Regimentul I de granita, locuitorilor satului li s-a cerut sa renunte la religia ortodoxa. Atunci s-a întâmplat un fapt uluitor care a ramas notat de istoricii vremii:

„Populatia, aproape în majoritate, nevrând sa primeasca armele de graniceri si trecerea la uniti, decât sa-si lepede credinta, a preferat sa se retraga în padurea de miazazi, pe la colibele ce le avea în diferite puncte din partea aceea. Treptat, apoi, refugiatii si-au construit locuinte statornice, întemeind o noua comunitate, sub numele de Sinca Noua”.

In fostul sat Sinca au ramas doar patru familii de nobili români, doua retragându-se si ele dupa o vreme, pierzând proprietatile si prerogativele nobiliare. Satul Sinca Veche a fost recolonizat cu populatie româneasca, viata revenind la cursul firesc dupa câtiva zeci de ani. Manastirile s-au naruit rând pe rând, cu exceptia celei sapate în piatra. Numai seniorii satului mai stiu ca ar fi existat cândva cele patru manastiri din lemn, însa fara a le putea depista localizarea. Vremea s-a scurs si nimeni nu mai stie clar cine a sapat sau cine a oficiat slujbe în biserica din piatra. Au ramas doar încaperile sapate în inima stâncilor, situate într-un decor încântator si o aura de mister care atrage din ce în ce mai multi oameni.

Misterul este sporit si de producerea unor fenomene paranormale. La Sinca Veche se vine pentru legendele din jurul acestui lacas sapat în piatra, care se spune ca este binecuvântat si ca este un loc aparte, plin de o vibratie diferita si pozitiva.

Aceasta zona prezinta numeroase vestigii arheologice, marea lor majoritate ramase nedezgropate. Printre enigmele acestei zone figureaza „Biserica Sapata în Piatra” sau „Templul de la Sinca Veche”.

Biserica, sau Templul este localizat pe un deal al Muntilor Persani. Biserica se afla în Grota Ursitelor, fiind ascunsa de vegetatia padurii, tainuind multe istorii nedescifrate inca de nimeni pana acum.Vizitatorul simte o incarcatura spirituala aparte.

Arhitectura bisericii este una curioasa, deoarece prezinta doua altare.

Este ciudat ca întâlnim în aceeasi incinta, inscriptionate laolalta, steaua lui David, semnul Yin si Yang, dar si un chip ce seamana cu un dac ce poarta cusma sau, dupa cum spun unii, cu Iisus.

Pe lânga aceste simboluri si forma neobisnuita a bisericii, unele fenomene paranormale care se manifesta în aceste locuri i-au facut pe cei care cred în paranormal sa pretinda ca acest loc are o încarcatura energetica deosebita.

De pilda, în pozele sau filmarile unor turisti apar sfere de lumina, altora li s-au oprit aparatele de filmat, altii au trait senzatia ca ar mai fi cineva în încapere. Deasupra bisericii este un turn de unde se vede cerul. Daca stai sub acest turn si îti pui o dorinta, aceasta se va îndeplini. Se spune ca în apropierea sarbatorilor se aud cântece limpezi ale unui cor, însa cuvintele nu pot fi întelese.

Fenomene paranormale semnalate la Sinca Veche

•Vechimea sa, care este încadrata într-un interval „destul de larg” – între 250 si… 7000 de ani.

• Originea sa: majoritatea cercetatorilor spun ca ar fi o manastire crestin-ortodoxa. Însa entuziastii sustin ca este dacica sau chiar predacica, folosind ca argument cele câteva inscriptii ne-crestine de pe unul din peretii altarului, care sunt clar simboluri din Extremul Orient… Totusi, scepticii spun ca stânca, fiind fragila, face ca acele simboluri inscriptionate sa nu poata fi mai vechi de câteva decenii.

• Faptul ca are doua altare îi face pe unii sa creada ca au fost initial doua biserici, care în timp au fost unite din cauza prabusirii unui perete. Crestinii ferventi spun ca nu au cum sa existe doua altare.

• Unele fenomene paranormale care se manifesta uneori aici, de exemplu aparitia în fotografii a unor sfere de lumina în fata pesterii. S-a avansat chiar ideea ca aici ar fi unul din celebrele „noduri energetice” despre care se vorbeste în parapsihologie.

În plus, la doar 3km, pe drumul ce duce la manastire, exista un soi de amfiteatru acoperit cu iarba si arbusti. Acest sptiu, aproape circular, este înaltat cu câtiva metri fata de relieful înconjurator, masurând aproximativ 20 de metri în diametru. În interior are un aspect care nu pare natural, deoarece contine un fel de terase, ca în interiorul unei cetati sau asezari fortificate. Nici batrânii satului nu îsi amintesc de vreo destinatie ceva mai recenta a acelui loc. Înca nu se stie daca cele doua obiective aflate atât de aproape unul de celalalt ar avea vreo legatura.

Acest templu are o arhitectura fascinanta. El este perfect izolat si ascuns, parca în mod intentionat, de ochii curiosilor. Singura legatura directa a templului cu exteriorul, este doar legatura cu cerul, facuta prin intermediul unui fel de horn tronconic. De remarcat este ca acest turn sau horn care deschide privirea spre cer, nu este vizibil din exterior. Este ca o turla de biserica ce se vede numai dinauntru, nu si din afara. Aceste detalii duc la ideea ca acest loc a fost creat asa, special pentru a favoriza concentrarea, meditatia, introspectia. Cu siguranta si locatia templului a fost aleasa de constructori tinând seama de anumite considerente energetice care modifica gândirea si starea de spirit umana. Nu este deplasat sa credem ca acest templu este o poarta catre alte lumi, prin care cei din vechime stiau cum sa comunice cu „lumi superioare” sau cu fiinte din alte dimensiuni.

• Într-una din încaperile manastirii, în locul în care patrund razele de soare prin cupola sapata în stânca, se spune ca se împlinesc toate dorintele bune si sincere. Acest templu era numit de unii localnici „Manastirea Ursitelor” iar mai nou, „Templul Ursitelor”. Se spune ca momentele cele mai oportune pentru a-ti spune dorintele si pentru a te ruga ca ele sa se înfaptuiasca, ar fi în trei zile ale anului: de Sfântul Gheorghe, de Pasti la Lasata Secului si de Schimbarea la Fata. Cu un secol în urma, fetele de maritat si flacaii se urcau pe dealul Plesu, unde este sapata manastirea, si aruncau o roata cu paie în flacari, cu credinta ca, vazând desenele facute de foc si traseele rosii, îsi vor afla „ursita” si se vor casatori în acel an.

• In acest loc a trait domul G. Moldovan. In 1953, cand era banuit de colaborare cu Rezistenta anticomunista din Muntii Fagarasului, era cautat pentru a fi arestat. În acele momente, i-au aparut nopti la rând în vis fiinte de lumina, care îi dadeau indicatii despre ce sa faca, pe unde sa mearga si unde sa se ascunda de urmaritorii din Securitate.

• O turista din Cluj povesteste ca în timpul rugaciunii în manastire, a vazut „un sir de fiinte ca niste sfere albe, stralucitoare„, urcând spre manastire, si în urma lor pe mama sa, pe care nu o mai vazuse de mult timp si de care îi era foarte dor. Pe moment, nu a stiut cum sa interpreteze aceasta viziune. Ajunsa acasa a primit vizita mamei sale care venise s-o vada.

• Un alt gen de fenomene paranormale ar fi acela ca pe fotografii sau în filmari apar uneori sfere luminoase – care în momentul fotografierii nu erau vizibile cu ochiul liber. Ele au dimensiuni diferite, cu un centru alb intens si cu margini translucide. Nu se poate spune prin ce fenomen apar aceste sfere de lumina, dar ele nu fac decât sa demonstreze ca aici se produc într-adevar – în anumite momente – fenomene paranormale comparabile cu cele din padurea Baciu, de langa Cluj.

• O alta vizitatoare din Brasov relateaza ca, pe când se afla într-o stare de reculegere în interiorul pesterii, s-a speriat pur si simplu când a fost cuprinsa de un val orbitor de lumina aparut brusc. Acelasi gen de fenomene paranormale, dar de o intensitate mai mica, este semnalat si de localnici, care spun ca au avut perceptii de acest fel, mai ales când erau copii. Atunci, ei vedeau deseori globuri de lumina care pareau însufletite.

• In prejma marilor sarbatori religioase, unii oameni spun ca aud coruri care intoneaza cântece de o frumusete nelumeasca. Toti cei care au auzit corul acela au fost frapati de faptul ca, desi muzica parea bisericeasca, iar cuvintele se auzeau clar, nu reuseau sa retina sensul lor. Termenii nu sunau româneste si totusi nu pareau straini de limba româna arhaica.

• In publicatia „Monitorul” de Brasov, apare un articol al unui reporter al televiziunii române, Lucian Babeanu. În 1996, el a mers cu un grup în Manastirea Sapata în Stânca. La scurt timp dupa ce au intrat, camera lui de filmat nu mai raspundea la comenzi. Ajuns înapoi la studiouri a vrut totusi sa vizioneze înregistrarile. Reporterul a fost uluit sa gaseasca în ele imagini pe care nici el si nici ceilalti nu le vazusera în pestera la momentul filmarii. Pe banda apareau sfere de lumina, care straluceau intens, iar la un moment dat aparea chiar un obiect, pe care reporterul l-a definit ca „un diamant de o marime considerabila”. Pentru ca aceste fenomene paranormale nu erau de ajuns de uluitoare, dupa o zi, înregistrarile acelea bizare, cu o durata de sapte minute, au disparut de pe banda, aparând în schimb o silueta învesmântata într-o mantie închisa la culoare, iar în planul îndepartat vazându-se „o mâna luminoasa”. Aceasta caseta a fost vizionata de mai multi martori, la momentul respectiv.

Bogdan

Per aspera ad astra