Inteligenta emotionala, o abilitate pe care nu o inveti la scoala

La scoala învatam despre tot felul de lucruri: matematica, chimie, istorie etc. Totusi, cei mai multi dintre noi nu suntem învatati cum sa identificam sau cum sa facem fata propriilor emotii sau starilor emotionale ale celorlalti. Aceste abilitati pot fi valoroase, însa nu le vei dobândi în sala de clasa.

Inteligenta emotionala defineste ceea ce expertii în psihologie descriu ca fiind abilitatea de a-ti gestiona propriile emotii si modul în care reactionezi la emotiile celorlalti.

Persoanele inteligente din punct de vedere emotional detin acele abilitati ce nu sunt foarte evidente, dar necesare în foarte multe situatii. Acestea sunt: capacitatea de a gestiona un conflict, a observa si a reactiona la nevoile celor din jur si gestionarea propriilor emotii pentru a nu ajunge sa fii coplesit sau distras de acestea.

Ce este inteligenta emotionala si cum poate fi aceasta dezvoltata?

Masurarea inteligentei emotionale nu are o istorie prea lunga în spate, acest domeniu fiind explorat pentru prima data în mijlocul anilor ’80. Exista mai multe abordari în aceasta privinta, însa vom merge pe directia trasata de Daniel Goleman. Modelul sau are cinci componente cheie:

Constiinta de sine: implica cunoasterea propriilor emotii. Acest lucru include a avea capacitatea de a-ti da seama care sunt punctele tale forte, momentele în care ai nevoie de ajutor si care sunt acele lucruri la care reactionezi din punct de vedere emotional.

Autodisciplina: acest lucru implica a-ti tine emotiile în frâu atunci când acestea ajung sa fie o piedica. Autodisciplina cuprinde capacitatea de a-ti controla iesirile, sa discuti cu calm problemele si sa eviti lucrurile care nu-ti sunt de niciun folos, precum a-ti plânge prea mult de mila.

Motivatia: multi sunt motivati sa treaca la actiune daca sunt recompensati cu bani sau statut social. Cu toate acestea, modelul lui Goleman face referire la motivatie de dragul bucuriei personale, curiozitatii sau satisfactiei de a fi productiv.

Empatia: spre deosebire de celelalte trei ce aveau în vizor propriile emotii, empatia reprezinta capacitatea de a observa emotiile celor din jur si de a reactiona la acestea într-un mod potrivit.

Abilitatile sociale: aceasta categorie are la baza aplicarea empatiei cât si raportul dintre nevoile personale si ale celor din jur. Acest lucru implica gasirea lucrurilor pe care le ai în comun cu cei din jur, gestionarea celorlalti si a fi persuasiv.

Ordinea acestor abilitati emotionale nu este foarte importanta, pentru ca fiecare dintre noi învata pe parcursul vietii multe din aceste îndemânari. 

Inteligenta emotionala nu este un domeniu în care cei mai multi oameni primesc o educatie formala. Vom lasa dezbaterea asupra jargonului si modelelor în seama psihologilor. Sa vedem ce înseamna fiecare componenta si cum sa o îmbunatatesti pe fiecare.

Constiinta de sine

Înainte de a face ceva, este important sa-ti dai seama care sunt emotiile pe care le simti. Îmbunatatirea constiintei de sine este primul pas pentru a-ti da seama de orice problema cu care te confrunti. Mai jos sunt câteva modalitati prin care îti poti îmbunatati constiinta de sine:

Cere feedback: în cadrul perceptiei de sine, feedback-ul de la ceilalti poate fi nepretuit. Întreaba mai multe persoane care te cunosc destul de bine, care sunt punctele tale forte si care sunt cele slabe. Cel mai bine este sa notezi ceea ce-ti spun acestia, apoi sa compari feedback-ul fiecaruia si sa observi lucrurile care se repeta. Un punct important aici este sa nu te certi cu ei. Ceea ce spun nu trebuie sa fie precis sau corect. Tot ce încerci sa faci este sa întelegi modul în care te percep cei din jur.

Ia-o usor. Mediteaza. Câteodata emotiile prin care trecem sunt dificil de stapânit, mai ales atunci când nu avem timp sa o luam usor sau sa realizam ce ni se întâmpla. Data viitoare când reactionezi emotional într-o anumita situatie, încearca sa faci o pauza scurta înainte de a face asta. Pe internet, în cadrul unei conversatii online în scris, se poate face asta cu usurinta. De asemenea poti încerca sa meditezi pentru a-ti încetini gândurile si pentru a-ti acorda putin timp în care sa fii linistit.

Un jurnal: începe prin a avea un jurnal al emotiilor. La sfârsitul fiecarei zile, trece pe hârtie evenimentele prin care ai trecut, modul în care te-ai simtit si cum ai facut fata situatiei. Este recomandat ca periodic sa te uiti pe jurnal si sa notezi orice tendinte ai putea observa, sau situatiile în care ai reactionat exagerat.

Daca nu ai practicat niciodata autoconstientizarea în mod intentionat, aceste idei îti pot oferi un punct bun de plecare. O strategie pe care o folosesc de obicei este sa observ ce ganduri imi trec prin minte atunci când ma supara ceva. Acestea îmi vor indica ce ma necajeste cu adevarat. Aspectul cel mai important în aceasta situatie este sa ma concentrez pe ceea ce se întâmpla în interior si nu sa ma uit doar la cei din jur.

Autodisciplina

Dupa ce ti-ai dat seama de modul în care functioneaza emotiile tale, poti începe sa descoperi cum sa le gestionezi. Autodisciplina înseamna sa-ti poti controla iesirile, sa faci diferenta între ce se întâmpla în exterior si lucrurile pe care tu le exagerezi, iar apoi sa faci ce este cel mai bine pentru cei din jur, cât si pentru tine.

O modalitate prin care sa-ti schimbi starea în care esti, este sa schimbi lucrul asupra caruia îti concentrezi atentia. De exemplu, sa-ti îndrepti energia emotionala asupra unui lucru productiv. Poti transforma emotiile negative in ceva care sa te motiveze.

De exemplu, daca îti place sa practici un anumit sport, iar într-o zi ai un oponent care este mai bun ca tine, te vei simti frustrat din cauza faptului ca nu faci fata si începi sa te enervezi. Poti lasa acel sentiment sa iasa afara atunci, sau poti face câtiva pasi în spate, sa-l observi si apoi sa-l folosesti ca sa-ti alimenteze dorinta de a exersa mai mult. Fie ca este vorba de sport, munca, sau viata de zi cu zi, putem ajunge sa ne complacem cu abilitatile pe care le avem si sa uitam ca mereu este loc de îmbunatatire.

Ideea este ca nu prea putem controla situatiile prin care trecem, însa putem mereu influenta modul în care reactionam la acestea. 

Când auzi de inteligenta, care-i primul lucru la care te gândesti? IQ? Capacitatea cuiva de a rezolva într-un timp foarte scurt o problema de matematica? Un om de stiinta de la NASA?

Motivatia

Când vorbim de motivatie în contextul inteligentei emotionale, nu ne referim doar la a reusi sa te mobilizezi sa mergi la munca în fiecare zi.

Ne referim la acel impuls interior de a vrea sa realizezi ceva semnificativ. Asa cum explica „Psychology Today, exista o zona a creierului nostru care devine foarte activa doar cand si cât ne gândim ca am putea realiza ceva semnificativ în vietile noastre.

Fie ca este vorba de o cariera de succes, întemeierea unei familii sau crearea unei opere de arta, fiecare dintre noi are un acel ceva pe care vrea sa-l îndeplineasca în viata sa.

Daca te simti motivat sa muncesti pentru tine însuti, încep sa-ti vina idei de afaceri în minte.

Vrei sa-ti întemeiezi o familie?

Oamenii motivati în aceasta directie încep sa iasa la întâlniri.

Vrei sa-ti îmbunatatesti cariera? Atunci autoeducatia este directia buna, apoi trimite-ti CV-ul catre diferite companii care te intereseaza si au posturi deschise, sau orienteaza-te catre o promovare.

Daniel Goleman sugereaza ca pentru a utiliza acel tip de motivare, mai întâi este important sa-ti identifici valorile. Multi dintre noi suntem atât de ocupati încât nici nu avem timp sa ne examinam si sa aflam care sunt valorile noastre. Mai rau, ajungem sa facem o munca care se afla în opozitie cu ceea ce este important pentru noi, o perioada destul de lunga, încât ajungem sa ne pierdem complet acea motivatie.

Nu va putem spune ceea ce va doriti în viata, însa sunt tot felul de strategii prin care sa descoperi asta.

Folositi un jurnal pentru a gasi momente când v-ati simtit împliniti. Creati o lista cu lucruri importante pentru voi. Mai presus de toate, acceptati faptul ca în viata lucrurile sunt incerte si apoi apuca-ti-va sa construiti ceva.

Folositi-va de scopuri mici, pe care puteti sa le indepliniti. Preluand acest model, puteti apoi sa va propuneti scopuri mai inalte, pas cu pas. Rabdarea este, de fapt, principalul atu.

Empatia

Emotiile pe care le ai reprezinta doar o jumatate din relatie. Desigur ca este jumatatea pe care ne concentram cel mai mult, dar doar pentru ca petrecem foarte mult timp cu noi însine.

Toti ceilalti oameni care sunt importanti pentru tine au propriile sentimente, dorinte, lucruri care îi fac fericiti sau care-i supara. Empatia este una dintre abilitatile cele mai importante într-o relatie. O aplici toata viata.

Cum iti dezvolti empatia?

Vorbeste mai putin, asculta mai mult: acest lucru s-ar putea sa fie cel mai dificil de pus în practica, dar este cel mai important. Nu putem sa trecem prin toate experientele vietii si astfel nu putem întelege pe deplin unele lucrurile prin care trec cei din jur, dar putem sa-i ascultam.

Sa asculti înseamna sa-l lasi pe celalalt sa vorbeasca, sa lasi deoparte preconceptiile sau scepticismul si sa permiti persoanei cu care stai de vorba sa poata exprima modul în care se simte. Empatia nu este un lucru usor, însa practic orice relatie poate fi îmbunatatita prin faptul ca astepti macar 10 secunde în plus înainte de a relua conversatia.

Observa lucrurile dintr-o perspectiva opusa: una dintre cele mai rapide metode pentru a întari o idee în mintea ta, este sa construiesti o lista de motive pentru care aceasta este adevarata. Pentru a contracara acest mecanism, observa lucrurile dintr-o perspectiva opusa.

Daca tu crezi ca seful tau nu este rezonabil în modul în care pune problema, gândeste-te la moduri prin care sa-i aperi modul de a actiona. Daca ai fi în locul sau, ti s-ar parea rezonabil sa te comporti asa? Punându-ti aceste întrebari, poate fi de ajuns pentru a empatiza cu punctul de vedere al celuilalt, desi, desigur, raspunsuri reale din partea celeilalte persoane ar putea ajuta mai mult.

Nu-i de ajuns sa stii. Trebuie sa intelegi. Sa întelegi este punctul cheie al empatiei. Sa în?elegi este diferenta dintre a sti un lucru si a empatiza cu adevarat cu acesta. 

Când cineva îti povesteste despre o experienta care nu-i a ta, ia-ti putin timp si gândeste-te la cum ar fi fost viata ta diferita daca ai fi trecut în fiecare zi prin acele evenimente. Citeste despre astfel de experiente pâna când lucrurile fac click. Nu-i nimic daca nu-ti dedici mult timp pentru a întelege viata altcuiva. Daca îti aloci doar putin timp acest lucru poate fi benefic.

Prin definitie, empatia înseamna sa intri împreuna cu celalalt în acel amestec emotional. Sa lasi experientele sale sa rezoneze cu ale tale si sa reactionezi în mod corespunzator. Este în regula sa oferi un sfat sau sa fii optimist, însa empatia implica de asemenea sa astepti momentul potrivit sa faci asta.

Daca cineva este pe punctul de a izbucni în lacrimi sau îti împartaseste o suferinta puternica prin care a trecut, nu trata aceste lucruri superficial si nu încerca sa minimalizezi suferinta. Gândeste-te bine la modul în care se simte celalalt si ofera-i spatiul si timpul sa simta acest lucru.

Abilitatile sociale

Lista abilitatilor sociale poate fi destul de lunga. Totusi, capacitatile pe care ti le dezvolti în celelalte patru domenii despre care am vorbit pâna acum, te vor ajuta sa rezolvi multe din problemele sociale cu care se confrunta cei mai multi adulti. Abilitatile sociale pe care le ai vor afecta totul de la performanta la locul de munca la viata personala.

Sa fii abil din punct de vedere social poate lua multe forme.

Este mai mult decât a fi vorbaret. Poti sa incepi de la a fi capabil sa observi modul în care se simte cealalta persoana si sa întelegi modul în care gândeste în anumite situatii.  Apoi trebuie sa te coordonezi si sa cooperezi în cadrul unei echipe, dezvoltând abilitati de negociere. Toate acestea sunt învatate de-a lungul vietii.

 Vestea buna este ca putem sa imbunatatim oricare dintre aceste abilitati, însa acest lucru ia timp, efort si perseverenta. Este bine sa avem un model, cineva care are aceste abilitati pe care vrem sa le îmbunatatim la noi însine. Ce-i esential este sa le punem în practica de fiecare data când apare o ocazie în mod natural, chiar daca asta ar însemna sa ascultam un adolescent.

Un pas bun de plecare este una dintre cele mai întâlnite probleme: sa rezolvi o neîntelegere. Aici ai ocazia sa-ti pui la încercare toate abilitatile. 

Deci…Identifica si gestioneaza emotiile prin care treci. De fiecare data când te afli într-un schimb de replici cu cineva, atmosfera poate ajunge sa fie destul de tensionata. Daca cel putin una dintre persoane începe sa se implice prea mult emotional, îndreapta-ti prima data atentia asupra acestei probleme.

Stati ceva timp departe unul de celalalt pentru a va aseza gândurile si a va elibera de emotiile adunate. Apoi întoarceti-va la situatia problematica.

La munca, aceasta pauza ar putea sa implice sa stai de vorba cu un prieten înainte de a scrie un email înapoi sefului.

Într-o relatie intima, aminteste-i partenerului ca îti pasa de el/ea înainte de a critica.

Când v-ati calmat amândoi, îndreptati-va atentia catre problemele importante.

În momentul în care fiecare se afla într-o stare potrivita, scoateti în evidenta unde este problema. Înainte de a începe sa propuneti solutii, asigura-ti-va ca ambii sunteti de acord care sunt problemele. Propuneti solutii care sunt benefice pentru ambele parti si fiti întelegatori cu orice lucru pe care cealalta persoana nu este dispusa sa îl faca.

Încheiati într-o nota de cooperare.

Fie ca este vorba de afaceri sau de viata personala, relatiile interpersonale functioneaza cel mai bine atunci când toti cei implicati stiu ca sunt pe aceeasi lungime de unda. Chiar daca discutia nu se încheie într-o nota pozitiva, fii sigur ca ultima idee pe care o comunici este una ce implica cooperarea. Asigura-te ca seful, colegul de munca sau partenerul înteleg ca vrei sa lucrati împreuna pentru a realiza acelasi obiectiv, chiar daca aveti opinii diferite.

Desigur, nu orice tip de interactiune cu o alta persoana va fi un conflict. Unele abilitati sociale implica sa cunosti oameni noi, sa socializezi cu persoane care gândesc diferit, sau sa joci anumite jocuri. Însa rezolvarea unui conflict poate fi una din cele mai bune ocazii prin care sa înveti cum sa aplici abilitatile emotionale pe care le-ai dobândit.

Conflictele pot fi solutionate cel mai bine atunci când stii ce-ti doresti, poti sa comunici acest lucru cu claritate, întelegi ce-si doreste cealalta persoana si puteti ajunge la un consens care sa fie favorabil pentru toata lumea implicata. Aceasta este esenta inteligentei emotionale. 

Daniel Goleman – Inteligenta emotionala

Bogdan

Per aspera ad astra