Marea Rosie, marea care separa doua continente
Marea Rosie, marea recifelor de corali
Marea Rosie separa Africa de Asia, fiind o prelungire a Oceanului Indian, cu care comunica prin Golful Aden.
Limita sa sudica este considerata Stramtoarea Bab-el -Mandeb („Poarta lacrimilor”), iar cea nordica, orasul Suez.
Ea se suprapune unei parti din riftul est-african, foarte interesant din punct de vedere geologic.
Tarmurile sale sunt inconjurate de munti cu inaltimi de pana la 2500 de metri. In ultima etapa a epocii glaciare, Marea Rosie a fost separata de oceanul cu care se invecineaza, de aceea are o semnificatie foarte mare pentru cercetatorii faunei si florei marine.
Ea ocupa o suprafata de 450.000 de kilometri patrati, temperatura apei ajunge uneori pana la +30 de grade Celsius, iar salinitatea sa se situeaza intre 36 si 38 grame la mie.
Flora si fauna
Fauna si flora Marii Rosii sunt unice in felul lor.
Exista o diversitate neasemuita de specii, mai ales in ceea ce priveste recifele de corali si bancurile de scoici. Prin urmare, marea este deosebit de atragatoare pentru oamenii de stiinta si pentru amatorii de scufundari.
Inotand aici, turistii pot intalni delfini.
Scufundatorii trebuie sa fie atenti la feluritele specii de rechini, de pisici de mare si de stele de mare otravitoare. De-a lungul coastelor, mai ales in Egipt, au fost infiintate numeroase scoli de scufundari, care fac posibila cunoasterea lumii adancurilor, chiar si pentru amatorii fara experienta in cautare de aventuri submarine.
Pentru cei care, din diverse motive, nu pot folosi labele de inot si mastile de oxigen, sunt organizate excursii cu submarine in miniatura.
Prin podeaua de sticla a acestora poate fi admirat universul de basm al recifelor de corali.
Datorita Canalului Suez, Marea Rosie a devenit una dintre cele mai intens folosite artere de comunicatie din lume pentru navele comerciale. In stratele de pe fundul marii, cercetatorii au descoperit bogate resurse minerale. Acestea sunt, alaturi de petrol si navigatie, principala sursa de venituri a tarilor din regiune.
Marea Rosie, la granita dintre continente
Marea Rosie, situata la granita dintre Africa si Asia, a constituit intotdeauna o atractie pentru navigatori si calatori, in ciuda vanturilor periculoase, a curentilor inselatori si a situatiei politice instabile din tarile limitrofe.
Povestea biblica a lui Moise, care i-a condus pe fiii lui Israel si a despicat apele Marii Rosii, este cunoscuta tuturor.
Dar adevarata importanta a Marii Rosii nu s-a datorat egiptenilor sau israelitilor, ci scrierilor grecului Hippalus, cel care a descoperit o ruta directa de la Marea Rosie spre India.
Datorita lui, marea a capatat o dimensiune internationala si a fost „deschisa” comertului intre Europa si Asia.
Canalul ce leaga o lume de alta
Inca din Antichitate, s-a incercat unirea Marii Rosii cu Marea Mediterana, dar incercari concrete de revitalizare a canalului dintre cele doua mari (construit inca din timpul faraonilor) s-au facut abia in timpul ocupatiei lui Napoleon.
In timpul ocupatiei franceze a Egiptului de la sfarsitul secolului XVIII, marele conducator a dat ordin sa fie controlata inclusiv navigatia pe Marea Rosie.
Saizeci de ani mai tarziu, francezii condusi de Ferdinand de Lesseps au infiintat o societate al carui scop era construirea Canalului Suez.
Aceasta artera de navigatie urmarea sa uneasca Delta Nilului si Marea Mediterana cu Marea Rosie.
Canalul a fost dat in folosinta in 1869 si ramane una dintre cele mai folosite cai de comunicatie din lume pana in prezent.
In 1882, regiunea Canalului Suez a fost cucerita de britanici, care si-au construit aici baze militare.
In 1888, statele din zona au semnat la Constantinopol (Istanbul) o intelegere internationala care garanta tuturor navelor militare si comerciale accesul la Canalul Suez, indiferent de tara lor de origine.
Totodata, tratatul interzicea orice fel de activitati militare a caror tinta ar fi fost canalul. Cu toate acestea, din cauza razboiului dintre Israel si statele arabe din 1967, Canalul Suez a fost blocat timp de opt ani si a fost redeschis pentru navigatie abia in 1975.
Curiozitati
Numele de Marea Rosie provine de la specia de alge marine Oscillatoria erythroea. Aceste alge sunt albastre, dar atunci cand mor capata o culoare rosie intensa.
In Marea Rosie, pescuitul joaca un rol neglijabil: din cauza salinitatii ridicate, exista putini pesti cu carne gustoasa.
Cel care a devenit mai tarziu Canalul Suez a existat inca din timpul lui Ramses al II-lea. Sapaturile la canal au fost reluate la ordinele faraonului Necho al II-lea, fiind ulterior abandonate.
Marea Rosie este inconjurata de terenuri deosebit de aride. Precipitatiile sunt atat de rare aici, incat agentiile de turism care invita turistii in statiunile din Sharm El-Sheikh, Hurghada si Safaga (Egipt), Al-Aqaba (Iordania) sau Elat (Israel) folosesc drept reclama sloganul: „Soarele straluceste aici in fiecare zi”