Dakar,poarta catre continentul negru
Conditiile naturale (peninsula inconjurata din trei parti de apa) au facut ca dezvoltarea orasului Dakar sa se orienteze in principal spre est .In a doua jumatate a secolului al XX -lea ,aici a luat nastere un oras practic nou,Dakar-Pikine ,cu un caracter eterogen .Arhitectura sa lasa pe alocuri impresia ca este rezultatul intamplarii.Cladirile coloniale ,printre care se remarca gara,s-au conservat mai ales in partea sudica a peninsulei.
Metropola comerciala
Pana la inceputul secolului al XIX-lea ,Dakar a ramas o asezare de mici dimensiuni .Insula Goree ,situata la vest de Peninsula Capului Verde ,avea in acea perioada o importanta cu mult superioara .Timp de secole ,ea a servit negustorilor de carne vie ,care au facut din insula locul unde erau adunati sclavii capturati de pe intregul continent .Forturile de pe insula ,vestigii ale unor vremuri apuse ,sunt o dovada graitoare a conditiilor inumane in care erau tinuti sclavii inainte de a fi imbarcati la bordul corabiilor care se indreptau catre America de Nord.( In Casa Sclavilor de pe insula poate fi vazuta „poarta calatoriei fara intoarcere ” :pentru negrii capturati ea simboliza inceputul sclaviei .)
In anul 1857 ,francezii ( care guvernau aceste tinuturi din anul 1677) au decis sa construiasca pe Peninsula Capului Verde o serie de noi fortificatii militare.Acesta s-a dovedit un moment decisiv in istoria orasului.Dakar s-a transformat intr-o metropola importanta a Africii de Vest.In anul 1902 ,a devenit capitala Africii Occidentale Franceze,intre anii 1959 si 1960 ,capitala Federatiei Mali ,iar din anul 1960 ,cea a statului independent Senegal.
Dakarul nu este numai un centru politic si economic important al Senegalului ,dar si un mare centru stiintific ,cultural si de invatamant .Alaturi de alte multe institute de cercetari ,aici functioneaza o universitate ,intemeiata in anul 1949, si Institutul Pasteur .Datorita acestor asezaminte ,orasul este cunoscut in lumea intreaga.
Dakar,fereastra catre lume a Senegalului
La marginea vestica a continentului african ,pe teritoriul vulcanic al Peninsulei Capului Verde ,se afla Dakar ,capitala Senegalului ( populatia 2.300.000 locuitori ,portul 216 hectare,traficul anual de marfuri 6.000.000 de tone ) .Orasul a luat nastere in extremitatea sudica a peninsulei ,in jurul portului adapostit.Metropola ocupa in prezent aproape intreaga suprafata a Peninsulei Capului Verde,desi portul incapator ,care dispune de o mare capacitate de inmagazinare ,ramane punctul central al capitalei si principala sursa de venituri a locuitorilor .Alaturi de orasul Lagos din Nigeria ,Dakar este cel mai important punct de transbordare a marfurilor din Africa de Vest.Insemnatatea metropolei ca nod de comunicatie este amplificata de aeroportul ,amplasat la nord de centrul orasului.Acesta este un mare centru al transportului aerian de pasageri si de marfuri pe rutele care unesc Europa cu America de Sud si Africa de Sud cu America de Nord.
Pana in anul 1923 ,cel mai important oras din Senegal a fost Saint -Louis .Construrea liniei de cale ferata care uneste Dakar cu Bamako ( Mali ) a inclinat insa balanta in favoarea celui dintai .Bogatiile naturale extrase din Africa Centrala si marfurile originare din acea regiune sunt transportate pana in portul Dakar pe o cale ferata cu lungimea de 1200 km.Vasele comerciale le poarta apoi in toate cele patru colturi ale lumii.
Din punct de vedere turistic orasul a fost cunoscut calatorilor din lumea intreaga datorita celebrului raliu Paris -Dakar ( acesta s-a mutat intre timp in America de Sud ) .Insula Gore si Piata Kermel ,din centrul capitalei, dau o culoare aparte acestui colt de lume ,iar faptul ca, de pe plajele sale minunante ,pleaca numerosi cutezatori sa cucereasca Oceanul Atlantic la bordul unor ambarcatiuni dintre cele mai ciudate ( din care putini reusesc ) au plasat orasul definitiv pe harta turistica a continentului african.