Iudaismul ,religia unui popor
Inainte de reformele introduse de Moise religia ebraica se prezenta intr-o forma primitiva : magie ,oracole ,cultul stramosilor ,al demonilor si elementele naturii ( arbori , izvoare , munti ,grote , stanci ) , in venerarea mortilor si a anumitor animale .
Cand au parasit Egiptul si s-au indreptat spre Canaan ,evreii condusi de Moise au inceput sa venereze o divinitate ,pana atunci venerata de un trib arab nomad ,al kenitilor , cu numele Iahve . Probabil ca aceasta divinitate fusese venerata si inainte de triburile ebraice ; probabil ca Moise a fost acela care a impus-o definitiv ca zeu unic al evreilor . Oricum ,se pare, ca aceasta monolatrie a luat forma unui adevarat monoteism numai in perioada monarhica ,tarziu, in secolul al VIII-lea i.Hr .
Textele de baza
La baza intregii gandiri iudaice se afla Biblia ebraica ( Vechiul Testament ) , la care se adauga Talmudul si literatura evreiasca din Evul Mediu .
Biblia este un vast document literar ,fiind alcatuita din 24 de carti repartizate in trei mari subdiviziuni : Tora, Profetii si Scrierile .Tora reprezinta calea de urmat si a fost ,conform traditiei evreiesti ,primita de Moise pe muntele Sinai . Numita si Pentateuh ,ea este alcatuita din cinci carti : Geneza ,Exodul ,Leviticul ,Numerii si Deuteronomul . Acestea contin informatii despre originea lumii ,legamantul lui Avram facut cu Dumnezeu ,incercarile prin care a trecut poporul lui Israel ,calauzit de Moise , relevarea Decalogului si a primelor legi date in desert . Tora reprezinta partea fundamentala a Bibliei ,fiind citita in ebraica la sinagoga in zilele de sabat si sarbatoare .Cartile profetice ale primilor proroci ,inspirati de Dumnezeu ,aduc lumina necasara intelegerii Torei si alcatuiesc cea de-a doua parte a Bibliei ebraice . Celelate carti istorice si literar-religioase ( psalmi ,proverbe ,cugetari despre viata ,moarte si suferinta ) formeaza cea de-a treia parte ( scrierile ) .
Talmudul reprezinta opera rabinilor . Interpretand mesajul viu al Bibliei acestia au formulat legi precise care permit aplicarea poruncilor divine in orice imprejurare de viata . Transmise la inceput oral ,aceste invataturi au fost apoi asternute in scris ,formand o adevarata enciclopedie a gandirii iudaice .
In Evul Mediu au fost elaborate noi scrieri ,dintre care cele mai importante au fost Ghid pentru cei nedumeriti a lui Moise din Leon ( sec XIII ) .Kabbala avea sa aiba cea mai mare influenta asupra sufletului evreu dupa Biblie si Talmud.
Mesajul textelor
Mesajul transmis face din iudaism prim religie care afirma existenta unui Dumnezeu unic ,diferentiindu-i pe evrei de celelalte popoare ale antichitatii . Numele sau este Iahve ( Cel ce este ) ,dar in rugaciuni se foloseste Elohim sau Adonai ( Domnul ) ,Dumnezeul unic ,etern . El interzice reprezentarea sa sub orice forma ,iar prin legamantul incheiat cu poporul evreu ,acesta trebuia sa se supuna poruncilor spuse lui Moise si inscrise pe talblele Legii din templul lui Solomon . O alta idee prezentata in textele biblice este mesianismul . O data cu venirea lui Mesia ( Unsul lui Dumnezeu ) ,poporul lui Israel se va aduna pe pamantul stramosilor lui si incercarile grele vor lua sfarsit .
Iudaismul .Cultul
La inceput, fiind nomazi , evreii ridicau altare simple pentru ofrande .Dupa iesirea din Egipt ,au inaltat Cortul Marturiei ,ca loc de pastrare a chivotului ,iar consolidarea statului a permis ,sub regele Solomon ,constructia maretului Templu din Ierusalim .Ritualurile savarsite erau asemanatoare celor din Cortul Marturiei .Se ardea tamaie in interior ,in timp ce afara se pregateau jertfele cerute de Lege. Templul era destinat a fi o casa a lui Dumnezeu si nu un loc de intalnire a poporului sau . Doar preotii puteau sa intre in prima sala si Marele preot in cea de-a doua ( Sfanta Sfintelor ) ,o data pe an .
Devastat si ruinat de babilonieni ,templul va fi reconstruit de Irod ,apoi din nou daramat de romani ( 70 d.Hr) .Astazi se mai pastreaza din vechiul templu doar Zidul plangerii ,loc de rugaciune si cainta . Ulterior ,nevoia de cult impune contruirea unor lacasuri speciale ( sinagoga ) .