Publicitatea subliminala este subiectul unor controverse nesfarsite intre oamenii de stiinta, industria publicitara si marile companii, in general, iar publicul, prins la mijloc, nu stie in cine sa aiba incredere.
Oamenii de stiinta si cei din domeniul publicitatii s-au atacat reciproc, nu o data, ambele tabere sustinand ca spun adevarul si acuzandu-i pe adversari ca fac afirmatii profund daunatoare.
Cand se vorbeste de teorii ale conspiratiei, ele sunt asociate unor evenimente politice, fie de catre partizani agitatori, fie de catre persoane interesate sincer sa descopere adevarul.
George W. Bush si partidul sau au fost acuzati ca se folosisera de mesaje subliminale in cursul campaniei electorale din 2000 din Florida.
Intr-o reclama a republicanilor, ce critica propunerea candidatului democrat Al Gore privind medicamentele pe reteta, cuvantul RATS („Sobolani”) aparea pe ecran pentru o clipa, deasupra textului „Planul Gore de medicamente pe reteta”. Apoi aceste litere se regaseau in urmatorul mesaj, care spunea „Birocratii decid”.
Dat fiind caracterul extrem de controversat al cursei electorale din 2000 si, in special, evenimentele din Florida, echipa de campanie a lui Bush a devenit tinta unor acuzatii.
Al Gore a afirmat: „Nu am vazut niciodata nimic de genul acesta. Cred ca nu mai este nevoie de comentarii”.
Intrebat ce crede ca se afla in spatele mesajului, el a afirmat: „Este evident!”
Clipul publicitar a fost difuzat de 4400 de ori, pe 33 de posturi de televiziune din SUA.
Mesajele subliminale pun adesea accentul pe tabuuri sociale. Conform doctorului Wilson Bryan Key, subiecte precum sexul, moartea, incestul, homosexualitatea si simbolurile pagane sunt utilizate de toate companiile de publicitate pentru a transmite un mesaj secret catre mintea privitorului, fara ca acesta sa-si dea seama.
Agentiile de publicitate pretind ca, daca exista eventuale simboluri ascunse, ele apar doar printr-o coincidenta, accidental, sau in urma initiativelor prea indraznete ale unor artisti individuali.
Cu toate acestea, Key sustine in cercetarea sa ca agentiile de publicitate au investit sute de mii de dolari si au petrecut sute de ore in studiourile de creatie, pentru a se asigura ca reclamele lor sunt perfect adaptate publicului-tinta, recurgand chiar si la utilizarea unor simboluri ale mortii, chipul unor oameni care tipa, imagini cu animale si prezentari ale satisfactiei sexuale .
Deoarece nu exista legi care sa impiedice o astfel de activitate, nu prea se poate face nimic pentru a obliga agentiile sa nu mai apeleze la mesaje subliminale. Este, intr-adevar, foarte ingrijorator sa vedem cata putere au creatorii de publicitate pentru a conspira in vederea manipularii comportamentului societatii fara stirea noastra…