În Australia exista peste 500 de popoare aborigene, împartite în comunitati, fiecare având propria sa limba si propriul sau teritoriu. Invazia britanica pe care au suferit-o la sfârsitul secolului al XVIII-lea a avut consecinte catastrofale asupra vietii imediate, dar si asupra spiritualitatii si a traditiilor locale. Cu toate astea, cultul stramosilor si comunicarea cu lumea „de dincolo” sunt înca foarte prezente, la fel ca si ritualurile practicate de vracii vindecatori, asa-numitii wirinun.
Pamântul este absolut crucial pentru popoarele aborigene, el aflându-se în centrul vietii lor culturale si spirituale. Înainte de invazia Australiei de catre britanici, cele mai multe dintre ele se stabilisera de-a lungul coastelor continentului, în comunitati pe jumatate sedentare, care traiau din agricultura, pescuit si din cresterea vitelor. Aborigenii care se aflau în interiorul tinuturilor si în desert traiau din vânatoare si din cules, practicând o tehnica a arderii solului, pentru a încuraja cresterea plantelor preferate de catre animalele pe care ei le vânau. De asemenea, aveau si niste tehnici foarte evoluate pentru a gasi apa.
În prezent, mai mult de jumatate dintre aborigeni traiesc în orase, de cele mai multe ori la periferii, în conditii îngrozitoare. Multi altii sunt angajati ca agricultori pe terenurile ce le-au fost luate cu forta. Foarte putini mai sunt cei care – mai ales în partea de nord a continentului – au reusit sa ramâna pe pamânturile lor ancestrale, continuând sa practice vânatoarea si culesul, devotati ritualurilor spirituale, între care la loc de frunte se afla cultul stramosilor si al mortilor.
Spiritele strabunilor
Aborigenii încearca sa traiasca în armonie cu natura. Un lucru tot mai greu, pe masura ce civilizatia si industria le patrund tot mai masiv în viata. Banii si bunurile de consum îi atrag mai ales pe tineri. Multi dintre ei pleaca în orasele mari si îsi pierd valorile culturale.
Credinta ca dincolo de lumea fizica exista o viata populata de mai multe feluri de fiinte spirituale este o certitudine generala la aborigenii australieni. Un fel de paradis, numit „Timpul Viselor”, perioada în care au fost create toate formele naturale ale Universului, diferitele spirite ale naturii si spiritele elementelor. Este locul unde ajungem cu totii dupa moartea noastra fizica, asteptati si îndrumati de stramosi. Spiritele stramosilor îsi au locuinta în cer, în timp ce celelalte spirite, ale plantelor si naturii, exista pretutindeni. „Tintookies”, de exemplu, traiesc în tufisuri, „Tintuppa” în plante, iar „Mimi” în gaurile din stânci. Aborigenii stiu sa-l activeze pe Djang, energia spirituala a „Timpului Viselor” (un fel de paradis cosmic), practicând ceremoniile învatate de la stramosi si intrând, astfel, în contact cu lumea de dincolo. Ei cred ca prin intermediul spiritului mortilor pot sa patrunda în „Timpul Viselor”, care este etern.
Legatura cu stramosii o fac wirinunii (un fel de vindecatori si magi, în acelasi timp), care primesc darul de a comunica prin perceptii extrasenzoriale, putând astfel sa-si întinda nivelul de constiinta la dimensiunea astrala („Dowie” – corpul astral). Fenomenul cere o lunga initiere, pentru a spori sensibilitatea la influentele psihice. Un initiat trebuie sa fi experimentat obligatoriu o moarte rituala si sa fi cunoscut transformarea care i-a urmat. În timpul acestei experiente de expansiune a constiintei, care se petrece în transa, o mare cantitate de energie iese din corpul fizic al vraciului vindecator, pentru a se converti mai apoi în unde de energie, un fel de aripi, folosite pentru a ajuta corpul astral ce s-a detasat de corpul fizic sa calatoreasca spre dimensiunea spirituala. (O experienta extrem de apropiata de aceea a unei morti clinice aparente.) În acest stadiu, doar un fir astral foarte subtire îl mai leaga pe vraci de corpul ramas pe pamânt. Prin acest procedeu, vracii wirinun pot accede la planul astral, ajungând în lumea celor care si-au parasit corpul fizic, dar nu si spiritul, care la aborigeni este nemuritor. Astfel se tese o legatura directa între viata de zi cu zi a pamântenilor si faimosul „Timp al Viselor”, o legatura esentiala pentru viata si armonia tribului. Un wirinun este în masura sa comunice cu persoane dragi sau cu rude disparute si sa întâlneasca chiar stramosi, pentru a putea, mai apoi, sa afle raspunsuri la întrebarile celor vii, mesaje benefice, în legatura cu recolta, cu vremea, cu sanatatea, problemele de zi cu zi ale comunitatii.
Pictura australiana rupestra.
Pentru ca nu cunosteau scrisul, aborigenii îsi exprimau ritualurile prin picturi.
O alta metoda des folosita pentru a intra în contact cu lumea spiritelor consta în capacitatea vracilor de a percepe vibratiile lumii înconjuratoare, un soi de receptor care capteaza semnalele subtile emise de orice fiinta sau obiect. Gratie acestei metode, obsinuta printr-un laborios ritual, wirinunii pot sa marturiseasca ce au vazut în lumea spiritelor.
Exista numerosi aborigeni, mai ales printre cei în vârsta, care au, în mod natural, un „simt” al sufletului asa de dezvoltat, încât, fara sa iasa din corpul fizic, sunt capabili sa vada, sa auda, sa simta si sa atinga informatii apartinând lumii de dincolo.
Stiinta lumii spiritelor este primordiala pentru aborigeni. Ei vor sa stie cum arata viata de dupa moarte, sa cunoasca în detaliu marele plan trasat de catre „Baiame” (creatorul) si de catre stramosi, singurii care pot sa le furnizeze informatii despre trecut, prezent si viitor. E de necrezut cum niste oameni aproape salbatici, care traiesc în colibe si îsi picteaza corpul în diferite culori, dispretuiesc confortul vietii, orientându-si eforturile catre ceva mult mai vast decât simpla si trecatoarea lor existenta, aici, pe „Tya” (Pamânt). Nicaieri în lume nu exista un cult al mortilor atât de „pragmatic” ca la aborigeni. Ritualurile lor nu reprezinta doar o simpla traditie, ci un mod de a exista, prin îndemnuri primite din lumea de dincolo.
Muntele sfânt Uluru
Cultul mortilor si ritualul comunicarii cu lumea de dincolo atrage mii de turisti, dornici sa se împartaseasca si ei dintr-o asemenea initiere spirituala. Cele mai cautate locuri sunt niste podisuri înalte, cu formatiuni colinare, ca niste spinari de elefant, care ies din pamântul rosu: Uluru si Kata Tjuta. Numita si Olgas, Kata Tjuta se ridica spre rasarit, la o înaltime de 546 de metri peste orizont. Niste formatiuni tuguiate de piatra, al caror nume, tradus din limba aborigenilor, înseamna „locul cu multe capete”, fiindca se crede ca acolo au trait cândva stramosii plecati în lumea de dincolo. Locul acesta este sacru pentru aborigeni. Legile traditionale sunt secrete, fiind cunoscute doar de adevaratii pastratori ai stiintei stravechi.
În ce priveste Uluru, se spune despre el ca este o bijuterie a Terrei. Pentru aborigeni, el este la fel de sfânt ca Templul din Ierusalim pentru evrei, sau precum Kaaba pentru mahomedani. Conform unei legende, pe Uluru a început facerea lumii. Uluru este un loc de pelerinaj pentru oameni de toate culturile, care vin sa traiasca experiente mistice. Asezat pe o intersectie a unor axe majore ale grilei magnetice a pamântului, la fel ca si marile piramide ale Egiptului, Uluru emana energie telurica, pe care cei care ajung acolo spun ca o simt ca pe un magnetism care le da putere si le creeaza optimism. Uluru este un loc cu pesteri linistite, lacuri si cascade formate pe stânci. Legendele „Timpului viselor” din cultura aborigenilor îsi dau întâlnire acolo, conferind locului un farmec inexprimabil si rangul de sorginte a stravechii mitologii.
Biblia lui Aranda (marele zeu)
Misionarul britanic Carl Strehlow a venit în Australia în anul 1894, oferindu-le localnicilor sprijin împotriva atacurilor fermierilor albi. La cererea vracilor-vindecatori (wirinun), britanicul urma sa le pastreze comorile spirituale pentru timpul viitor, ce se anunta tot mai greu. Din materialul urias pe care l-a avut la dispozitie (traditie orala), Strehlow a alcatuit în cele din urma asa-numita „Biblie Aranda”, precum si un dictionar al limbii aborigenilor. Îndemnurile din Biblie erau exprimate în cuvinte simple:
* Legile de baza ale vietii vor fi pastrate si pentru generatiile viitoare, numai daca oamenii vor trai în armonie cu natura.
* Cântatul, dansul, povestitul activeaza energia vietii.
* Toti oamenii sunt responsabili pentru ca regulile de aur ale vietii si valorile spirituale sa treaca de la o generatie la alta.
* Parintii aborigeni nu vad în copiii lor un bun personal. Nu se simt raspunzatori pentru caracterul si personalitatea lor. Familia copilului este întreaga comunitate, în care fiecare are aceiasi parinti: puterea stramosilor si cultul Pamântului-mama.
formula-as.ro