În nicio alta cultura, oricât de veche, nemurirea de dupa moartea trupului nu este atât de prezenta ca la daci
Dacii nemuritori

Bucuria cu care dacii se lasau aruncati în sulite, fericiti ca trec în lumea de dincolo, i-a impresionat pe toti marii scriitori ai antichitatii, care vorbeau cu uimire si cu respect despre Zalmoxis, învatatorul si zeul lor.
Cei vii se veseleau pentru sufletul scapat din capcana carnii si boceau faptul ca ei înca mai au de asteptat pâna sa treaca Pragul, sau Hotarul, spre Împaratia Cerurilor.
Ritualurile funebre din patrimoniul folcloric românesc înca mai practica Stâlpul asezat la poarta – simbol al directiei ascensionale – în vârful caruia era asezata o pasare de lemn cu aripile desfacute, simbol al sufletului ce se ridica spre înaltimi.
Niciodata traitorii acestor meleaguri nu au depus ofrande pe morminte, ca în aproape toate culturile, pentru ca, asa cum scriau, nedumeriti, istoricii antici, de la Herodot si pâna la Dio Cassius, continuând cu gotul Iordanes, oamenii se credeau nemuritori si nimic din esenta fiintei lor nu ramânea pe Pamânt.
Pasarea sufletului
Textul funebru cel mai raspândit pe teritoriul tarii noastre este cunoscut sub numele de „Cântecul al Mare”. El marcheaza iesirea din casa pamânteasca si este cântat afara, pe ulita, în dreptul ferestrei ori la poarta mortului, numai dimineata, sub însemnele luminii si ale ordinii solare.
Functia lui este aceea de a usura calatoria funebra, de a marca separarea de lumea viilor, intrarea într-un alt timp, care atunci începe. Calatoria sufletului este alta decât calatoria întristatoare a cortegiului funerar.
Obstacolele spre lumea de dincolo nu sunt usoare: calea este „strâmba, cu spini semanata, cu mese strânse si faclii stinse, cu dusmani presarata”, dar calauza – lupul, calul, craiul sau craiasa – îndruma cu blândete spre Împaratia sufletelor nemuritoare, care, de la daci încoace, era în cer. Vehiculul de trecere Dincolo nu era însa vreo ambarcatiune, ci Pasarea Sufletului.
Semicalotele sculptate în calcar, descoperite în incinta sacra de la Sarmizegetusa Regia si la Fetele Albe redau, în centru, Pasarea Sufletului, iar deasupra, 7 benzi asemenea unor orbite, care pot fi socotite, speculativ, 7 „vami”. Împreuna, ansamblul detine „cheia” de la poarta de trecere spre Lumea de Dincolo, spre care zboara Pasarea Sufletului.
Ca avem de-a face cu o „informatie” legata de ritualul trecerii o demonstreaza si obiceiul pastrat si astazi în popor, ca la înmormântare sa se coaca pâinici rotunde, având în centru o Pasare-Suflet, care se desprinde din orbita terestra. Colacelul se numeste „hulub”. Alti colacei de inmormantare sunt „scarita”, „ciurul” si „creasta”, toate reprezentând spirala.

Coloana infinitului
În doua dintre dialogurile sale, Platon, inspirat de religia tracica, vorbea despre „Pasarea Sufletului”. În dialogul Phaidros, spune: „Când sufletul e desavârsit si bine înaripat, se ridica în vazduhuri”.
Ritualul Pasarii Sufletului este foarte raspândit teritorial, dar radacina lui se pastreaza cel mai bine în Muntii Orastiei si în Basarabia, unde, în loc de cruce, la capatul mortului se aseaza si astazi un stâlp funerar, sculptat cu motive geometrice, iar deasupra stâlpului se pune o pasaruica din lemn.
Ritualul e prezent si în judetele Sibiu, Alba, Hunedoara, Gorj si Mehedinti. Constantin Brâncusi a vrut, poate, sa puna acest obicei stravechi in eternitate, prin ridicarea Coloanei infinitului, dupa modelul stâlpilor funerari, iar în vârful sau sa aseze pasarea nemuritoare a sufletului. Dar, pâna la urma, a creat „Maiastra” separat.
Portalurile subterane

Care ar putea fi functionalitatea unor „portaluri” sacre, prezente în pesteri, grote, în regiuni unde se petrec, de regula, fenomene ciudate si despre care localnicii spun ca sunt porti spre Lumea de dincolo? Care lume ar putea fi, daca nu cea a mortilor? Catre ce tarâmuri nestiute se deschid aceste Porti?
Deocamdata, sa trecem în revista o parte a geografiei sacre a României, legata de locurile sfinte.
O prima referire la lumea subterana vine de la daci. Preotii „calatori prin nori” ai lui Zalmoxis îi construisera acestuia o locuinta într-o pestera, nedescoperita înca, unde marele initiat disparuse timp de trei ani, pierdut prin galeriile întortocheate, fara sa fie gasit nici de cei care îi construisera sanctuarul.
Pe meleagurile noastre sunt însa pesteri si grote cu simboluri sacre de dinainte de daci, locuri unde ulterior s-au asezat schimnici crestini si unde „corabia” Bisericii si-a gasit lacas sfânt.
Gura Cerului
În Pestera Gavanului din Podisul Somesan, se afla cea mai mare cascada subterana din România, cu o cadere de 52 de metri. Oamenii de prin partea locului o numesc „Gura Cerului”.
De fapt, nu exista cuvântul pestera în vocabularul popular, ci doar „gura” sau „gaura”, în functie de tarâmul spre care se deschid „portile”.
La Gura Cerului se deschid cerurile în anumite perioade si oamenii pot sa vada maretia divina. Ansamblul rupestru de la Corbii de Piatra, amenajat ca sanctuar într-o grota înca din timpuri stravechi, a devenit mânastire cu hramul Adormirea Maicii Domnului, din 1512.
Este prima mânastire de calugarite atestata documentar la noi în tara. Mânastirea Ialomitei a fost ridicata în sec. al XVI-lea, chiar la intrarea în Pestera Ialomitei. La 200 de metri adâncime, tot acolo se afla si „Piatra Altarului”, unde, dupa traditie, sihastrii oficiau cele sfinte.
În prima jumatate a secolului XIX, s-a asezat în Pestera Mica a Ialomicioarei un sihastru, alaturi de un… urs, fiind singurul caz cunoscut în monahismul românesc, când un sihastru este slujit de animale salbatice.
Sfântul Ioan Casian (360-435) a calatorit prin Palestina, Egipt, Constantinopol, Roma, Marsilia etc. apoi a venit pe meleagurile natale, într-o pestera care astazi îi poarta numele. În anul 2001, s-a ridicat si aici, în rezervatia „Gurile Dobrogei”, o mânastire.

Talpa Raiului
Sfântul Apostol Andrei, ocrotitorul României, are un lacas sapat într-o stânca, în Dobrogea.
În padurea de lânga Pestera Sf. Andrei (la patru kilometri de Soseaua Constanta-Ostrov) se afla un pârâu cu noua izvoare, în forma de cruce, unde au fost botezati, în numele Sfintei Treimi, primii crestini.
Colindul Sfântului Apostol Andrei pomeneste ca aici se afla „Arca cerului” si „Talpa Raiului”, locul unde „Sânt Andrei/ Se roaga mereu/ La bun Dumnezeu”.
Batrânii pomenesc de doua pesteri: prima, mai mica, în care a salasluit Apostolul, iar a doua, mai mare, unde poposeau crestinii. Astazi, pestera se gaseste în acelasi loc (vechiul sat Guzun, azi comuna Ioan Corvin). Colindul popular spune ca aici a venit si Decebal, dar nu s-a închinat!
Tarâmul nemuririi
Traditia „tarâmurilor vii” cuprinde, din vremuri ancestrale, apa, ca element etern.
Jiul vine de la „apa jie”, dupa pronuntia neaosa, ceea ce înseamna „apa vie”. În Valea Jiului, multe izvoare sunt protejate de capete de cai din lemn, fara ochi, un obicei care se pierde în negura timpului.
Mânastirea Tismana, situata la 30 de kilometri de Târgu Jiu, este printre cele mai vechi asezaminte monahale din Tara Româneasca.
Numele vine de la „pomul vietii”, tisa, care împadurea pe vremuri aceste locuri. Alexandru Vlahuta, mare colectionar de folclor, descria zona ca „o lume de închipuiri si basme”.
Paul de Alep, arhidiaconul si însotitorul Patriarhului Macarie al Antiohiei, o descria ca fiind „fara seaman nici în aceasta tara, nici în alta, prin frumusetea asezarii, prin multimea apelor sale si întarirea naturala”.
La sud de biserica se afla pestera Sfântului Cuvios Nicodim, care a întemeiat mânastirea în secolul al XIV-lea, cu sprijinul material al domnitorilor Basarabi, „Patriarhii lui Sarabba”, cum li se spunea în mediul initiatilor în comori sacre.
Se spune ca Sfântul Nicodim a cautat timp îndelungat pe valea „râului cu apa vie” stânca Starminei, cu cascada sa, loc stravechi de cult. Legenda spune ca primul lacas ridicat pe stânca de sub Starmina a fost construit din lemnul unei tise, iar localnicii spun ca de sub aceasta stânca începe tarâmul nemuririi!

Muntele calugarilor
La nord de Râmnicu-Vâlcea, se înalta o impresionanta „cetate” dolomitica, masivul Buila, care face parte din Muntii Capatânii.
I se mai spune „tarâmul focurilor vesnice”, din cauza deselor descarcari electrice. Nu este un loc prea frecventat, fiind greu accesibil, dar multitudinea de pesteri si grote, cu vetre unde s-au oficiat ritualuri stravechi, a atras numerosi schimnici.
În zona se afla multe schituri si mânastiri, ceea ce i-a atras denumirea de „Muntele calugarilor”. Masivul Buila prezinta numeroase forme de relief carstic, chei, pesteri, avene si versanti modelati de ape vesnice. Dintre cele peste 100 de pesteri, numim doar Pestera Caprelor, Pestera Liliecilor, Pestera din Cheile Comarnicelor, Pestera Pagodelor, Pestera Rac, Pestera Valea Bistrita, Pestera cu Lac, Pestera cu Perle, Pestera Arnautilor, Pestera Clopot.