Daca ai decis sa lansezi o afacere, nu vei putea face acest lucru daca nu o sa ai un plan de afaceri. Iata care sunt cele 6 elemente-cheie pe care trebuie sa le contina un plan de afaceri de succes.
1. Date generale
Înainte de a planifica bugetul si strategiile de vânzari este necesar sa ai o viziune generala despre viitoarea afacere. Trebuie sa analizezi toate detaliile, despre care trebuie sa te informezi de la început.
Ce vei face? Care este scopul tau? Ai nevoie de parteneri de afaceri? Ai nevoie de un oficiu sau vei munci online? Ce ai nevoie pentru monitorizarea afacerii?
La încep, s-ar putea sa te simti un pic derutat. Este ceva normal. Ia în mâna un carnet si un pix, documenteaza-te si ia notitele necesare.
2. Produse si servicii
Un plan de afaceri trebuie sa contina descrierea produselor si serviciilor pe care vrei sa le oferi clientilor tai. Trebuie sa pui produsele pe categorii. De exemplu, daca vrei sa practici designul, clasifica serviciile dupa tipuri: nunti, corporative, petreceri si altele.
3. Pretul si planul de marketing
Odata ce ti-ai categorisit produsele si serviciile, trebuie sa stabilesti pretul lor. Afla care este pretul mediu al marfii tale si cât sunt dispusi sa plateasca potentialii clienti.
Apoi, trebuie sa identifici strategia prin care sa atragi clientii. În planul de marketing trebuie sa incluzi descrierea detaliata a tacticilor si strategiilor pe care le vei pune în aplicare.
Retelele de socializare sunt cele mai bune platforme pentru a face publicitate afacerii tale.
4. Analiza pietei de desfacere
Analiza pietei este una dintre cele mai importante componente ale unui plan de afaceri. Pentru a atrage clientii, trebuie sa cunosti care sunt interesele si necesitatile lor. Gândeste-te, cine ar putea fi potentialul tau client.
Pentru ce vârsta sunt destinate serviciile tale? Ce tip de produs sau serviciu va fi mai solicitat?
Colecteaza aceasta informatie în planul tau. Informeaza-te daca serviciile sau produsele propuse de tine sunt populare. Încearca de la început sa stabilesti daca afacerea ta are perspectiva de dezvoltare.
5. Analiza concurentilor
În afaceri, la orice colt vom întâlni concurenti. Din acest motiv, trebuie sa colectezi toata informatia despre ei. Afla care le sunt punctele slabe si punctele forte. Care este avantajul lor? Ce ar putea sa le propun clientului? Ce poti tu sa propui clientului?
Care este diferenta între tine si concurentii tai? S-ar putea ca produsele tale sa fie mai bune decât ale lor? Ai mai multa experienta? Gaseste o modalitate prin care ai putea sa îi întreci.
6. Planul financiar
Acest capitol include toate întrebarile ce tin de asigurarea financiara a afacerii tale.
Calculeaza suma de care ai nevoie pentru etapele primare. Calculeaza cheltuielile permanente precum: livrari, achizitii, impozite si alte plati.
Planul financiar trebuie sa contina si venitul pe care îl vei obtine din businessul tau.
Încearca sa gasesti investitori si propune-le cele mai avantajoase conditii pentru ambele parti. Tine minte ca nimeni nu va dori sa investeasca într-o afacere sortita de la început esecului. Din acest motiv trebuie sa stabilesti de la început ce câstiguri vor avea investitorii.