Cateva descoperiri stiintifice vor tine capul de afis al anului 2018. Printre ele robotul Aibo si tunelul hyperloop, primul urmand sa inlocuiasca un gadget mai vechi, altul sa revolutioneze transportul.
Decenii la rând roboteii umanoizi sau animalieri au facut deliciul agentiilor de stiri globale. In anii care au trecut am aflat despre roboti care servesc masa, care fac curat in casa, care primesc oaspetii, sau catei care imitau latratul celor reali sau care pur si simplu dadeau din coada când aparea stapânul. Acum, ambitiile au crescut. Suntem, de câtiva ani, in cea de-a Patra Revolutie Industriala, o data cu implicarea Inteligentei Artificiale (IA) in lumea noastra fizica.
Compania japoneza Sony, un gigant al industriei de produse electronice, cea care se poate lauda cu mai multe reusite in domeniul robotilor umanoizi, dar de moda veche, a prezentat la Tokyo noua versiune a câinelui-robot Aibo, nu un robotel doar simpatic, ci unul mai sofisticat, conectat la internet si inzestrat cu IA. Evenimentul a avut loc cu doua luni inainte de debutul anului 2018, Anul Câinelui in horoscopul chinezesc si in cel nipon, dupa cum transmite Agerpres.
„Noul Aibo, care va fi comercializat in Japonia incepând din ianuarie, este un câine-robot cu o inaltime de 30 de centimetri, cu urechi negre, o coada miscatoare si ochi capabili sa exprime diverse emotii”. Dupa tendinta noilor vremuri, Aibo este dotat insa si cu o serie de senzori, camere foto-video si microcipuri, iar conexiunea sa la internet ii permite proprietarului sa interactioneze cu el de la distanta, prin intermediului unui smartphone, dupa tipicul folosit in comandarea dronelor sau a vehiculelor autonome. Iar daca am fi nostalgici, ne-am aminti de primul Aibo al firmei Sony, cel lansat in 1999, care a avut un mare succes, daca ne luam dupa faptul ca s-au vândut 3.000 de unitati in Japonia, in doar 20 de minute, in pofida unui pret ridicat – 250.000 de yeni (aproape 1.900 de euro la cursul actual).
„In total, Sony a vândut peste 150.000 de unitati pe plan mondial pâna in 2006, când dificultatile financiare au constrâns grupul nipon sa opreasca productia pentru acest obiect de lux”. Se apropia era inteligentei artificiale, si asteptarile erau acum altele. Insa, dupa cum aflam, Sony a mentinut pâna in 2014 „clinicile Aibo”, un sistem de service pentru proprietarii de câini-roboti, „pe care i-a invitat apoi – intr-o maniera politicoasa – sa se descurce pe cont propriu atunci când aveau nevoie sa repare micile defectiuni ale robotului”.
Au fost ani de glorie pentru anumiti ingineri de la Sony, care pensionati fiind, au inceput sa joace rolul unor reparatori oficiali ai acestor dispozitive. Si cu toate acestea, pentru noul Aibo, robotul conectat la internet, Sony a precizat „ca nu prevede o relansare a clinicilor veterinare pentru vechiul model Aibo”. Noul model, care va fi comercializat cu 198.000 de yeni (aproape 1.500 de euro) va avea nevoie de altfel de clinici.
Elon Musk nu se lasa
Miliardarul american Elon Musk este implicat in mari proiecte care vizeaza folosirea IA in dispozitivele viitorului, ceea ce nu-l impiedica sa creada ca ele vor aduce o nenorocire pe Pamânt, spre deosebire de Mark Zuckerberg, celalalt magnat american, fondator al retelei Facebook, care este optimist in aceasta privinta. Musk are si alte proiecte iesite din comun.
Unul se numeste SolarCity (panouri solare), altul Tesla (automobile autonome), altul SpaceX (rachete purtatoare reutilizabile), toate facând parte din viziunea sa „de a schimba lumea si umanitatea”. Hyperloop (hiperbucla) este un proiect care vizeaza construirea unui tunel sub orasul Los Angeles.
Musk, un pionier in domeniul tehnologiei, a publicat la inceputul lunii noiembrie, o fotografie care prezinta in premiera tunelul care a inceput sa fie construit, in cadrul proiectului de transport rapid Hyperloop, dupa cum scrie si situl TheVerge care a preluat imaginea cu titlul The Boring Company tunnel under L.A. („Tunelul companiei Boring de sub L.A.”). In fotografie se vede ca lucrurile au demarat, „noul tunel detine deja pereti consolidati, cabluri, un tub superior de mari dimensiuni si sistem de iluminare”.
Musk a mai comunicat ca „sectiunea tunelului din Los Angeles va fi paralela cu autostrada 405 pâna la jonctiunea cu autostrada 101 si va fi inzestrata cu rampe de iesire la aproximativ fiecare mila”. Cum vor circula masinile prin tunel? In viziunea lui Elon Musk, vehiculele si calatorii vor fi transportati cu niste „patine electrice”, care vor circula cu o viteza de 200 km/h. Deocamdata, The Boring Company a finalizat aproximativ 152 de metri din proiectul acestui tunel, dar „ar trebui sa aiba o lungime de 2 mile (3,22 kilometri) peste trei-patru luni”.
Inceput ca o gluma, tunelul „va acoperi toate regiunile importante din Los Angeles”. In iulie trecut, antreprenorul american a dezvaluit tot pe Twitter ca proiectul tunelului amenajat de The Boring Company a primit „o aprobare guvernamentala verbala” pentru a construi un sistem Hyperloop pe ruta New York-Washington, care va reduce considerabil durata calatoriei intre cele doua orase americane.
Vor fi pentru viitor tunelurile varianta optima a transportului rutier? Elon Musk mizeaza pe aceasta idee indrazneata. Deocamdata, tunelurile sunt foarte costisitoare, pâna la 1 miliard de dolari pentru fiecare mila (1,6 kilometri), iar pentru ca ele sa fie rentabile, evident, presupune in viitor reducerea costurilor.