Cititorii destinului
Oamenii au visat totdeauna sa-si afle destinul înainte de împlinirea lui. Începuta în urma cu mii de ani, arta divinatiei continua si în timpurile moderne, uimind prin rezultatele ei.
Înca de la aparitia sa pe Pamânt, ziua de mâine i s-a parut omului o enigma. Va reusi sa-si faca rost de mâncare, sa supravietuiasca intemperiilor, sa se apere de amenintarile naturii dezlantuite si ale semenilor sai agresivi?
Plin de mistere, de amenintari si de promisiuni, viitorul trebuia dezlegat înainte de a se împlini. Asa au aparut oracolele si vrajitorii, marii preoti din templele egiptene si samanii extremului nord: cititorii destinului.
Rudimentara la originea ei, ghicirea viitorului devenise o arta, în Antichitate fiind considerata o ajungere la însasi esenta lucrurilor divine.
Zeii erau contactati prin intermediul unor preotese initiate, care ocupau un loc primordial în cetate, atât pe plan religios, cât si politic, strâns legate între ele la vremea aceea. În Egipt, oracolul din Heliopolis s-a bucurat de un renume extraordinar, la fel si oracolul lui Amon-Ra aflat în Oaza din Siuah, celebru în tot Orientul cu 15 secole î.Hr.
În Grecia, profetia, pe care Platon o numea ”cea mai nobila dintre toate artele” , se exprima prin glasul Pitiei.
Chiar si Cicero, în ciuda scepticismului sau, declara ca oracolul din Delphi nu ar fi fost tinta unor asemenea multimi omenesti si reputatia sa n-ar fi fost niciodata atât de mare, daca justetea predictiilor sale nu s-ar fi confirmat în timp. Cât despre Plutarh, el afirma ca Pitia din Delphi beneficia de sfaturi deosebit de importante, care o faceau infailibila. Însusi Nero era invidios pe succesul ei si dorea sa-i distruga sanctuarul.
Multe texte antice descriu profetia drept o manifestare a nebuniei. Dar Eschil admira aceasta dezordine psihica: „A parea nebun este secretul înteleptilor”, spunea el.
Si Socrate considera nebunia un har: starea „esentei divine”. Anticii contau pe subconttientul „eliberat” al acestor „nebuni” pentru a percepe secretele destinului.
În ziua de azi, nebunii sunt închisi în aziluri, dar oare stim cu adevarat daca nu cumva boala le permite unora dintre ei sa acceada la planuri diferite ale constiintei, acolo unde oamenii „sanatosi” nu vor ajunge nicicând?
Le etrusci, pozitia publica a augurilor era considerabila. Erau consultati înaintea fiecarei decizii sau circumstante importante ale existentei.
La Roma, clasa conducatoare consulta cartile sibiline, dar crestinii au reusit sa opreasca aceste practici, refuzând sa admita fatalismul pe care îl implicau. Popoarele semite aveau si ele profetii si vizionarii lor.
Preotii incasi foloseau frunzele de coca uscate pentru a intra într-o stare de transa, care le permitea sa calatoreasca în viitor. Druizii erau la fel de buni magicieni, cât si profeti. „Vatistii”, profetii lor profesionisti, si-au perpetuat arta pâna în Evul Mediu.
Vikingii utilizau runele, un alfabet sacru, în scopuri divinatorii, aceasta practica fiind raspândita deopotriva printre vechile triburi germanice si la cele din nordul Italiei.
În ciuda numeroaselor tentative de discreditare întreprinse de-a lungul timpului, fie de catre „spirite lucide si rationale”, fie de catre autoritatile religioase, prezicerea a continuat sa existe, atât la popoarele primitive, cât si în civilizatiile cele mai moderne.
Omul a dorit întotdeauna sa se puna în raport cu ceea ce C.G. Jung numea „stiinta absoluta a subconstientului”, iar aceasta stiinta „bizara” se accentueaza atunci când vremurile sunt tulburi si spaimele fata de ziua de mâine cresc.
Autorii greci si latini relateaza din abundenta cazuri de divinatie, dar este greu sa le retinem si sa le citam drept „probe”, pentru ca acele epoci sunt prea îndepartate pentru a permite o cercetare rezonabila. Dar, pe masura ce ne apropiem de timpurile de azi, marturiile sunt tot mai precise si mai puternice.
Iata o poveste care ar putea sa-i surprinda pe rationalistii care se doresc „cartezieni”.
„Era în 1649, la Dijon (Franta). Un student aflat în fata unui examen era dezolat ca nu putea descifra sensul unui pasaj din cartea unui autor grec. Adormind cu preocuparea aceasta în minte, el s-a vazut în vis în Biblioteca regala din Stockholm, unde a gasit un dictionar care continea explicatia mult dorita, în total zece rânduri, pe care a reusit sa le memoreze în somn si sa le transcrie a doua zi. Cu perseverenta unui adevarat cercetator, el i-a adresat o scrisoare ambasadorului Frantei la Stockholm, rugându-l sa controleze exactitatea visului sau. Interesat de întâmplare, diplomatul s-a dus la Biblioteca regala, unde a gasit dictionarul cu pricina, aflat exact la locul descris de student, iar la pagina respectiva din carte se aflau cele zece rânduri pe care studentul le învatase în vis”. Aceasta întâmplare a fost publicata în revista „Light” din 30 iulie 1929 si reprodusa în revista „Psychica”, pe 15 septembrie, în acelasi an.
Viziunile unui fizician
Emmanuel Swedenborg, nascut la Stockholm în 1688, si-a obtinut doctoratul la Universitatea din Uppsala pe când avea doar 21 de ani. A întreprins numeroase calatorii, apoi a lucrat în Anglia, alaturi de Newton.
În 1734, a publicat rezultatele cercetarilor sale stiintifice si a încercat sa formuleze o cosmogonie filosofica. În 1744, si-a abandonat functiile oficiale si s-a consacrat ocultismului, dovedindu-se un extraordinar vizionar. El povesteste ca prima sa divinatie a fost o adevarata explozie de lumina. Începând din clipa aceea, viziunile sale s-au succedat neîncetat.
Una dintre cele mai faimoase clarviziuni ale lui Swedenborg a fost studiata de catre filosoful german Immanuel Kant, autorul celebrei „Critica ratiunii pure”. Ea a fost mai târziu reluata de catre alti cercetatori, sedusi de faptul ca s-a produs în prezenta a numerosi martori.
Aceasta viziune a avut loc pe 17 iulie 1759 la Göteborg, la ora patru dupa-amiaza. Swedenborg se întorcea dintr-o calatorie în Anglia, unde fusese gazduit de niste amici.
Simtindu-se dintr-o data nervos, a iesit sa faca o plimbare. Când s-a întors, le-a împartasit gazdelor o viziune pe care tocmai o avusese, legata de un incendiu teribil care facea ravagii în orasul unde îsi avea domiciliul, la o distanta de 300 km. Nelinistit si agitat pâna seara, spre orele 20.00 s-a linistit, informându-si convivii ca focul a fost stapânit.
Toata lumea a comentat aceasta viziune si, pus la curent, ambasadorul suedez din Marea Britanie l-a rugat pe Swedenborg sa-i descrie catastrofa. Acesta i-a facut o poveste detaliata. Saptamâna urmatoare, un curier venit din Suedia a confirmat ca tot ce relatase Swedenborg despre incendiu fusese adevarat.
Regina Cristina a Suediei l-a rugat într-o zi pe contele Hopken sa i-l duca la curte pe Swedenborg, despre care auzise vorbindu-se foarte elogios. Dorinta ei era sa-i regaseasca o scrisoare pierduta. Fizicianul i-a cerut o noapte de reflectie. A doua zi s-a prezentat la palat, spunându-i reginei ca scrisoarea fusese arsa din greseala de un valet, dar reproducându-i exact continutul. Stupefiata, regina i-a multumit si drept pretuire l-a înnobilat. Întâmplarea a facut mare vâlva la Stockholm, fiind comentata mult timp.
Swedenborg a scris peste 17 tratate, dintre care multe au avut un mare ecou în timpul celei de-a doua jumatati a secolului al XVIII-lea. El a studiat si Cabala.
În scrierile sale, suedezul a anticipat multe dintre inventiile si descoperirile moderne. Lucrarile sale filosofice si psihologice, cât si studiile sale stiintifice asupra psihologiei animalelor si asupra creierului uman, au fost publicate toate înainte de 1747, data de la care s-a consacrat exclusiv ocultismului. Opera sa a fost tradusa în mai multe limbi.
În 1769, Biserica din Suedia, a carei decadenta o anuntase, l-a declarat eretic.
Cu toate acestea, el a fost consultat în continuare de cei care erau confruntati cu probleme dificile si care îsi pastrasera încrederea în el. Swedenborg a murit la Londra, pe 20 martie 1772, la vârsta de 84 de ani, dupa cum prezisese cu mult timp înainte.
Balzac îl numea „Buddha din nord” si a fost unul dintre cei mai fideli admiratori si adepti ai sai. „Swedenborgismul”, scria marele prozator în 1837, „nu este decât o repetitie în sens crestin a marilor idei din Antichitate. El este religia mea”. Doctrina lui Swedenborg a nascut numeroase scoli, care i-au urmat dogma cuvânt cu cuvânt.
Tânara doamna si tiganii nomazi
Printre popoarele care au o predispozitie naturala pentru ghicitul viitorului, la loc de frunte se afla tiganii nomazi.
Pe când era o copila, Isabel Arundel era fascinata de rulotele tiganilor care îsi stabileau tabara în apropiere de Furze Hall, proprietatea parintilor sai din comitatul englez Essex. Deseori, în timpul jocurilor sale prin parc, ea se aventura pâna la tabara lor si petrecea multa vreme cu ei.
Se împrietenise cu una dintre femeile din satra, pe nume Hagar. Fara sa stie parintii sai, Isabel îi aducea mici cadouri. Hagar o iubea foarte mult. Ea îi facuse si horoscopul, pe care îl scrisese mai întâi în limba romani, traducându-l apoi în engleza. Pentru a fi sigura ca nu uita nimic din el, Isabel l-a copiat cuvânt cu cuvânt în jurnalul sau, stiind pe dinafara fiecare detaliu:
„Vei traversa marea si vei sta fara sa stii în acelasi oras cu omul pe care ti-l rezerva destinul. Multe obstacole se vor ridica între voi, cerând curaj, energie si inteligenta pentru a le depasi. Viata ta va semana cu un ocean plin de valuri, dar Dumnezeu îti va fi mereu alaturi si vei învinge. Vei fi condusa de steaua ta, fara sa privesti într-o parte sau alta. Vei purta numele tribului nostru tiganesc, fiind mândra de acest fapt. Vei fi, la fel ca si mine, nomada, ba chiar vei calatori si mai mult. Viata ta nu va fi decât schimbare si aventura. Sotul tau si cu tine veti fi un singur suflet în doua corpuri diferite. În viata, ca si în moarte, nu veti fi niciodata despartiti prea mult timp. Arata-i ce am scris celui cu care te vei marita”.
Ulterior, Hagar a mai facut niste adaugiri la acel horoscop: „Vei avea o alegere de facut si vei astepta ani întregi, dar îi esti destinata pentru eternitate. Numele satrei mele îti va cauza neplaceri si momente de umilinta, dar vei triumfa prin tenacitatea ta”.
La vârsta de 19 ani, Isabel a traversat Canalul Mânecii pentru a se stabili cu parintii ei la Boulogne. Acolo l-a întâlnit pe barbatul vietii ei: înalt de 1,80 m, bine facut, cu frunte înalta si tenul smead. Era un perfect gentleman, calatorise în lumea întreaga si traise intens. L-a recunoscut imediat ce l-a zarit. Dar a avut un soc când i-a auzit numele: îl chema Richard Burton, Burton – la fel ca numele tribului tiganesc al lui Hagar.
Numeroase obstacole s-au opus multa vreme casatoriei celor doi îndragostiti, dar pâna la urma au trecut peste ele. Dupa nunta, viata lor a devenit mai aventuroasa decât a tiganilor boemi, pentru ca au calatorit prin toata lumea, fara sa se stabileasca în vreun loc.
Richard Burton a fost un explorator faimos, etnolog, diplomat si scriitor. Lui i se datoreaza descoperirea lacului Tanganika. Sotia sa l-a urmat în aproape toate calatoriile sale, dormind adesea în cort, ca nomazii. Viata aventuroasa a Isabelei, prezisa în detaliu de tiganca Hagar, era departe de cea pe care ar fi trebuit sa o aiba o domnisoara din protipendada engleza.
Un „Premiu Nobel” povesteste
Selma Lagerlof s-a nascut pe 20 noiembrie 1858, într-o mica ferma din Marbacka, în provincia Värmland din Suedia.
În seara venirii sale pe lume, la ora 21.00, nevasta preotului care locuia la ferma vecina, matusa Veunervik, a venit sa afle stiri despre nastere. A fost poftita în camera unde batrâna d-na Lagerlof îsi petrecea toata ziua. Asezata pe o canapea, tricota ciorapi pentru nepotei. Fiul ei, locotenentul Lagerlof, tocmai intrase în odaie, anuntând-o ca sotia lui îi nascuse o fiica: Selma.
În pofida orei târzii, cele doua femei s-au asezat la o prajitura si o cafea, taifasuind despre mica faptura care tocmai venise pe lume.
Matusa Veunervik isi luase cartile de joc cu ea. Avea reputatia ca ghicea fara gres, desi nu recunostea cu placere acest fapt. S-a lasat deci un pic rugata înainte de a întinde cartile. Si-a plimbat degetele peste ele si, cu fata încretita de încordare, a murmurat cuvinte de neînteles.
„Ce vezi?”, a întrebat-o nerabdatoare batrâna Lagerlof. „O boala”, i-a raspuns Veunervik. „Din pacate, o va avea toata viata. Dar mai vad si niste calatorii foarte lungi si dese schimbari de casa”. „Daca va fi bolnava si incapabila sa munceasca, se va plimba de la o ruda la alta”, a spus necajita bunica. „Va munci toata viata si va avea mare succes, nu te îngrijora”, i-a raspuns vecina. „Poate slujind la straini”, a suspinat din nou bunica. „Nu va munci niciodata la vreun strain, se va ocupa cu carti si hârtii”, i-a mai spus Veunervik.
Surprinsa de aceasta precizare, batrâna Lagerlof s-a uitat si ea de aproape la carti, încercând sa desluseasca ceva. „Spui ca se va ocupa de carti si hârtii? Înseamna ca se va marita cu vreun vicar sarac, cu care va merge din parohie în parohie… Sa dea Dumnezeu sa fie macar un om bun”. Veunervik a întrerupt-o din nou: „Vrei sa stii adevarul? Nu se va marita niciodata”.
Într-adevar, marea scriitoare suedeza Selma Legerlof s-a îmbolnavit grav în copilarie, având toata viata o sanatate fragila. Nu era decât o învatatoare obscura, când si-a publicat primul roman, „Legenda lui Gösta Berling”, care a cunoscut un succes extraordinar, propulsând-o de la o zi la alta pe culmile celebritatii.
A iesit din învatamânt si a calatorit în Italia, apoi în diverse tari unde a descoperit subiecte pentru romanele ei, care au fost traduse în toate limbile. Cariera sa a fost încoronata de un Premiu Nobel pentru literatura, primit în 1909. Cu acea ocazie, Selma Lagerlof a vorbit despre predictia matusii Veunervik, ghicitoarea în carti, pe care bunica ei i-o povestise mai târziu, în detaliu. Textul a fost publicat în 1909 în revista franceza „Le Matin”.
Scepticii pot pretinde ca batrâna inventase acea poveste de dragul nepoatei ei. Dar oamenii seriosi stiu ca Selma Lagerlof, laureata cu Premiul Nobel, nu avea nevoie de o astfel de publicitate.