Fragmentarea bugetului, o metoda foarte buna de gestionare financiara

Fie ca suntem angajatii unei firme sau dispunem noi însine de o firma si gestionam o oarecare afacere, scopul nostru in gestionarea financiara este sa câstigam cât mai mult si sa cheltuim cât mai putin. Este o logica fireasca si daca avem în vedere ca la modul practic marirea profitului (sau salariului, în cazul angajatilor) nu poate fi efectuata într-un termen acceptabil de scurt din cauza unor factori incontrolabili, atunci la fel de logic este sa cautam reducerea cheltuielilor lunare/saptamânale/zilnice pentru a putea dispune de un buget cât de cât decent.

În cazul angajatilor în sectorul public sau în alt domeniu unde salarizarea este fixa, planificarea unui buget pentru anumite necesitati este foarte posibila si nu necesita cunostinte speciale.

Totusi, cum procedam în cazul intentiei de reducere a cheltuielilor lunare?

Pentru a raspunde la aceasta întrebare voi utiliza mai putin teoriile trainerilor în gestionarea finantelor si ma voi axa pe experienta proprie.

Cum în orice domeniu cele mai sigure metode sunt cele testate, voi vorbi despre un „truc” practicat de câtiva ani, care m-a ajutat sa-mi eficientizez cheltuielile si sa-mi monitorizez mult mai lejer bugetul propriu.

Acest truc, sau mai bine zis aceasta metoda, se refera la gestionarea bugetului lunar prin fractionarea lui în câteva sectiuni. Eu am ales sa-mi împart venitul lunar în 4 categorii, fiecareia revenindu-i câte un plic: cheltuieli zilnice, iesiri în oras si ocazii speciale, investitii/dezvoltare personala si donatii. Astfel, am decis sa fragmentez bugetul meu în cele 4 categorii enumerate, stabilindu-mi din timp procentul corespunzator fiecarui plic.

Cheltuielile zilnice includeau cel mai mare procent si se refereau la banii pentru alimentatie, facturi, transport, vestimentatie, obiecte personale etc.

Ocaziile speciale si iesirile în oras contineau banii rezervati anume pentru acest scop. Astfel mi-a fost mult mai simplu sa-mi planific câte iesiri îmi pot permite în luna curenta.

Investitiile si dezvoltarea personala mi-au „luat” întotdeauna cel putin 15% din întregul venit. Odata cu trecerea timpului mi-am marit putin acest procentaj.

Plicul pentru donatii a primit în fiecare luna o suma fixa.

Operând în acest fel, am început sa observ ca am în sertare  bani pentru toate tipurile de cheltuieli, iar acestea din urma au început a fi mai rationalizate. Acest fapt s-a datorat unei mai mari vizibilitati a bugetului, dar si unei monitorizari permanente a sectiunilor create. 

Daca unul dintre plicuri „se subtia” mai devreme decât era preconizat, reuseam sa întreprind anumite masuri de redresare a situatiei, iar asta m-a determinat inclusiv sa fiu mai eficient în gestionarea banilor.

Lectiile online, cartile de educatie financiara, seminarele si celelalte metode de însusire a felului în care poti sa-ti cresti veniturile, ofera tot soiul de formule reale, sau mai putin reale, de self-management, însa numai practica îti poate aduce rezultate adevarate.