Scoala magilor
Putini sunt cei care stiu ca magia alba si neagra e scrisa în carti. Puterea solomonarilor, a samanilor si a alchimistilor se afla închisa în biblioteci, în grimoare, ale caror file ascund secretul marilor taine ale vietii.
Pline de descântece si blesteme, de incantatii si retete misterioase, aceste veritabile manuale ale magiei constituie un tezaur pagân, care coboara pâna în vremurile de aur ale regelui biblic, Solomon.
Istoria ne spune, de altfel, ca de pe timpul celor mai vechi civilizatii terestre, magii si preotii si-au consemnat cunostintele ezoterice în scris. Transmise din mâna în mâna, din generatie în generatie, aceste scrieri reprezinta esenta experientei spirituale a umanitatii de dinainte de crestinism.
În perioada antichitatii, se considera ca manualele de magie contineau o mare întelepciune, care trebuia sa ramâna apanajul elitelor preotesti.
Odata cu crestinismul, scrierile ezoterice au intrat în opozitie cu Biblia, dobândind o reputatie malefica, la fel cu cei care le practicau.
În Europa, apogeul interzicerii lor a avut loc în Evul Mediu si apoi în Renastere. Intransigenti si zelosi, prelatii occidentali încurajau arderea cartilor de magie împreuna cu cei care le consultau, uitând ca personajele din prim-planul Vechiului Testament, începând cu regele Solomon, fusesera figuri eminente ale practicilor „vrajitoresti”. Dar, în ciuda amenintarilor si a persecutiilor, grimoarele vechi s-au pastrat de-a lungul secolelor, bine dosite, în compartimentele secrete ale bibliotecilor.
În mod paradoxal, numerosi membri ai clerului pastrau ei însisi, în mod clandestin, carti de magie.
Se pare, de altfel, ca o parte din multimea magilor medievali au fost clerici. Iar daca unii papi au promulgat edicte împotriva vrajitoriei, altii, precum Urban al VIII-lea, au dat dovada de indulgenta, ba chiar si de o anumita curiozitate vizavi de ocultism.
Atractia pentru magia neagra, dezvaluita de aceste carti interzise, era asa de puternica, încât foarte multi oameni civilizati au ajuns pâna acolo încât si-au pus viata în pericol, refuzând sa recunoasca faptul ca îndeletnicirile lor oculte erau malefice.
Replicile erau pe masura. Distrugerea unei carti lua de multe ori aspectul unui exorcism, a unei executii capitale, ca si cum paginile ar fi ascuns vreun demon. Ce-i drept, scrierile medievale vorbesc despre carti care au înnegrit cerul sau au scos strigate ascutite, atunci când au fost aruncate pe rug.
Invocarea spiritelor
Asa cum noi acceptam în prezent faptul ca suntem legati de pamânt prin fortele gravitatiei, stramosii nostri credeau ca aerul care îi înconjura era populat de spirite invizibile.
Grimoarele medievale descriu ritualurile complexe prin care aceste spirite puteau fi invocate si facute vizibile, pentru a fi obligate apoi sa execute dorintele invocatorului.
Opozitia sistematica a catolicismului e cu atât mai de înteles, cu cât se stie ca cele mai negre dintre manualele de magie propuneau instructiuni detaliate pentru purificarile rituale.
Ele recomandau practicantului sa foloseasca nume de sfinti si simboluri religioase pentru a se proteja si a stapâni entitatile pe care le invoca. Or, Biserica a afirmat totdeauna ca toate spiritele invocate de vrajitori sunt doar demoni, iar încercarea de a-i stapâni prin intermediul numelor sacre este o blasfemie cumplita.
Replica magicienilor, a alchimistilor si a descântatorilor, ca îndeletnicirile lor nu au legatura cu diavolul, ci cu credinta, si ca ezoterismul este o cercetare a puterilor launtrice ale omului, n-a fost luata în seama si încapatânatii au murit arsi pe rug, în brate cu grimoarele lor.
În prezent, cea mai cunoscuta dintre cartile de magie este, cu siguranta, „Necronomiconul”.
Subintitulata „Cartea Numelor Moarte”, ea are reputatia de a fi unul dintre cele mai „periculoase” grimoare, datorita faptului ca cei care îi citesc revelatiile înnebunesc. Un zvon întretinut în mod savant îi atribuie paternitatea acestei scrieri „arabului dement” Abdul al Hazred, care a murit, conform legendei, la Damasc, în anul 728, sfâsiat de niste draci invizibili. Opera lui demonica i-a supravietuit, sub forma unor traduceri rare.
Un potential sinistru
În secolul 20, primul care a pus în circulatie „Necronomiconul”, pe care l-a inclus într-o lucrare fantastica, a fost scriitorul american H.P. Lovecraft.
Doi alti americani, Daniel Harms si John Wisdom Gonce, au disecat din abundenta documentele ezoterice în cartea lor „The Necronomicon Files”, prezentând si analizând diferitele versiuni disponibile în întreaga lume.
Dupa opinia lor, „Necronomiconul” este un veritabil text ocult, nu o mistificare sau o simpla curiozitate literara. Ba si mai mult, autorii declara ca au simtit unele efecte stranii în urma citirii unor retete magice: „Era ca si cum o anumita parte din sufletul meu si din corpul meu murise. Ma temeam ca anumite parti negative ale fiintei mele, care începeau sa se acomodeze cu vibratiile simtite în urma lecturii, vor deveni asa de puternice, încât vor pune stapânire pe mine”.
Un alt efect aparut în urma lecturii a luat forma unui cosmar repetat, în timpul caruia ceva enorm si puternic se lovea de usile casei.
Daca unii pun la îndoiala faptul ca textul, pe care îl considera drept o simpla închipuire, ar putea avea influenta asupra sufletelor sensibile, ocultistii afirma ca formulele din „Necronomicon” functioneaza, chiar daca diferitele traduceri sub care circula în lume s-au abatut (ca si în cazul „Bibliei”) de la original.
Grimoarele
În Evul Mediu, detinerea unui grimoar „eretic” constituia un delict pedepsit cu moartea.
În zilele noastre, multi specialisti vad în cartile de magie lucrari imaginative, care, daca sunt citite cu mare atentie, pot avea un impact profund asupra cititorului.
În esenta, la baza cartilor de magie se afla fundamentele culturale ale astrologiei arabe, ale misticismului evreu, ale învatamintelor biblice vulgarizate, ale descântecelor clasice, precum si alte câteva surse ale traditiei populare.
Lectura lor permite înfaptuirea unor rituri si a unor invocatii elaborate care pot fi utilizate în scopuri specifice.
În „100 de retete de magie practica”, francezul Jacques Coutela explica, de exemplu, cum putem sa confectionam o lumânare pentru alungarea blestemului, sa realizam un pentaclu, sa îndulcim cafeaua si ceaiul fara zahar, sa facem tutunul sa fie mai slab.
Utilizarea piramidelor, a rebusurilor magice sau a apelor magnetizate se supune unor reguli precise, care pot face din dvs. un stapân al dragostei sau… al discordiei.
Spiritul regelui Solomon
Nu exista o contradictie mai puternica decât cea dintre învatatura biblica si cartile de magie.
Faptele apostolilor subliniaza cu o satisfactie evidenta faptul ca cei care se convertesc la crestinism trebuie sa arda textele de magie cu care vin în contact, iar Leviticul preconizeaza ca adeptii vrajitoriei sa fie executati.
Pe de alta parte, unul dintre personajele cele mai semnificative ale Vechiului Testament, Solomon, regele evreu, celebru pentru întelepciunea sa, practica vrajitoria.
Cât despre cel mai important grimoar dintre toate, „Cheile regelui Solomon”, el este si unul dintre cele mai vechi. Dupa parerea multor cercetatori, el constituie baza multor texte magice ulterioare, care recunosc, de altfel, ca au folosit „întreaga întelepciune a suveranului biblic”.
Retetele iadului
Retetele magice descrise în grimoare sunt lungi si complexe. La fel ca în arta bucatariei, cu toate ca exista numeroase ingrediente, unele se repeta.
Cartile pomenesc, de exemplu, nume de demoni, împreuna cu descrierea lor, si rolul pe care îl joaca: obtinerea dragostei unei femei, gasirea unei comori pierdute etc.
Cartile îi sfatuiesc pe vrajitori sa fie foarte grijulii când invoca un demon. Prepararea necesara acestei ceremonii poate dura mai multe saptamâni, ba chiar luni de zile, si este necesara însusirea perfecta a ritualului, orice „bâlba” putând fi fatala pentru practicant.
Crowley si cosmosul
Daca e sa îi dam crezare celebrului satanist al secolului XX, Aleister Crowley, riturile si ritualurile din cartile de magie sunt destinate intrarii în contact cu realitatea supranaturala care ne înconjoara.
În introducerea la „Cheile regelui Solomon”, scrisa de el în 1904, insista asupra faptului ca rezultatele magice descrise nu sunt „miraculoase”, ci „rationale”.
Crowley sustine ca postul îndelungat, concentrarea asupra anumitor sunete, rostirea rituala a unor descântece sunt niste exercitii care reactiveaza niste facultati mentale ascunse, pe care oamenii din vechime le utilizau în mod curent, pentru a intra în legatura cu lumea spiritelor de dincolo.
El identifica magia cu o tehnica straveche, care permitea utilizatorului sau sa se elibereze de demonii si îngerii din spiritul sau, pentru a intra în contact cu cosmosul, putând sa modifice lucrurile dupa propria vointa.
Istoria Necronomiconului
Titlul original al „Necronomiconului” era „Al-Azif”, Azif fiind termenul utilizat de catre arabi pentru a desemna zgomotul nocturn (produs de insecte), despre care se presupunea ca este murmurul demonilor.
Autorul scrierii este Abdul al Hazred, un poet nebun din Sanaa (Yemen), care a trait pe vremea califilor Omeiazi, pe la anul 700.
El a vizitat ruinele Babilonului si subteranele secrete din Memfis si a petrecut zece ani în singuratatea marelui desert din sudul Arabiei, Roba el-Kaliyeh.
Se spune ca acest desert este locuit de catre spirite care protejeaza raul si de catre monstri ai mortii. Cei care au fost acolo spun ca se petrec lucruri stranii, supranaturale. În ultimii ani ai vietii, al Hazred a trait la Damasc, unde a scris „Necronomiconul” si unde a murit în circumstante suspecte.
Cel care i-a scris biografia în secolul al XII-lea, Ibn-Kallikan, povesteste ca al-Hazred a fost devorat în plina zi de un monstru oribil, în fata unui mare numar de oameni, împietriti de frica. Cât a trait, poetul nebun povestea ca a vazut faimosul Irem, orasul coloanelor, si ca a gasit sub ruinele unui alt oras din desert analele si secretele unei rase mai vechi decât umanitatea.
În anul 950, „Al Azif”, care a circulat în secret printre filozofii epocii, a fost tradus în greceste de catre Theodorus Philaetas din Constantinopol, sub titlul de „Necronomicon”.
Timp de un secol, pe baza lui s-au facut experiente teribile, astfel încât cartea a fost interzisa si arsa din ordinul papei. Dupa aceasta, nu s-a mai vorbit decât rar despre carte, pâna în 1228, când Olaus Worminus a tradus-o în latina si apoi a fost imprimata de doua ori, prima data în secolul al XV-lea, în Germania, apoi în secolul XVII, în Spania.
Atât în versiunea greaca, cât si în cea latina, scrierea a fost interzisa de catre Papa Gregorie al IX-lea, la 1332. Versiunea greceasca, imprimata în Italia între 1500-1550, s-a pierdut în urma incendiului bibliotecii în care se afla.
Dintre textele latinesti care au mai ramas, unul (din sec. XV) este pastrat la British Museum, iar celalalt (din secolul XVII) la Biblioteca Nationala din Paris.
O noua editie din secolul al XVII-lea se afla, de asemenea, la Muzeul Widener din Harvard si o alta la Biblioteca Universitatii Miskatonic din Arkham.
De asemenea, mai exista una la Universitatea din Buenos Aires, în afara a numeroase alte copii secrete care circula xeroxate în toata lumea. Lucrarea este interzisa cu severitate de catre Biserica. Se spune ca lectura sa atrage dupa sine consecinte dezastruoase.
Negru sau alb
Distinctia între magia alba si magia neagra îi intereseaza mai mult pe adepti decât pe adversari.
Acestia din urma sunt convinsi ca toata magia devine la un moment dat neagra, apelând la forte malefice.
Specialistii ocultismului opereaza totusi distinctii clare între diversele tipuri de magie, pornind de la diferenta pe care vechii greci o faceau între goetia, magia joasa, si theurgia, magia înalta.
Prima era barbara si carnala, în vreme ce a doua era sacra, folosind atributele divinului si având exclusiv un final pozitiv.
O distinctie similar exista Ai în timpul Evului Mediu, când majoritatea magilor afirmau ca practica o magie naturala, o cercetare a tainelor universului si ale sacrului.
La polul opus se afla magia demoniaca, care se facea cu ajutorul spiritelor malefice, în interes personal: bani, razbunare, îmbogatire etc.
Aceasta forma de magie era cunoscuta si sub numele de „necromantie” (un termen care se refera la invocarea spiritelor mortilor). Inutil de adaugat ca Biserica nu-si dadea osteneala sa-i întrebe pe vrajitori de la ce tip de religie se reclama. Toti erau condamnati la moarte cu aceeasi severitate.