La 10 ianuarie 1962, un alt avion ,,Boeing KB. 50” cu noua oameni la bord dispare la scurt timp dupa decolarea sa de pe aeroportul bazei militare aeriene de la Langley, Virginia, S.U.A. În ciuda unei intense actiuni de cautare, desfasurate pe parcursul a sase zile, nu au fost gasite niciodata urmele acestei catastrofe aeriene.
Februarie 1963. Plecat di Beaumont, Texas, cu destinatia Norfolk, Virginia, uriasul cargou ,,Marine Sulphur Queen”, 150 m lungime cu 39 de oameni la bord dispare dupa ce transmite un mesaj obisnuit din largul Golfului Mexic.
La începutul lunii iulie a aceluiasi an, pescadorul ,,Sno’Boy” (19 m lungime, 55 de oameni la bord) dispare în drumul sau de la Kingstone, Jamaica, spre insulele Cay.
În august 1963, dispare în apele triunghiului vaporul britanic ,,City of Glasgow”, cu toti cei 480 de oameni aflati la bordul sau. Cercetarile intense care s-au declansat nu au adus la descoperirea vreunui indiciu referitor la vapor, pasageri sau cauzele dezastrului.
La 28 august 1963, doua avioane cisterna ,,Strato-Tanker” cu patru motoare, de tip KC-135, pleaca din Miami cu un echipaj de 11 oameni, pentru a aproviziona în zbor un grup de bombardiere deasupra Atlanticului. Au fost semnalate la 800 mile nord-est de Miami si la 300 mile vest de Bermude. Apoi disparitie totala în plina zi, sub un cer senin. În urma cautarilor, au fost gasite resturi plutind pe apa, la 400 km sud-est de ins. Bermude. Doua zile mai târziu, asemenea resturi au mai fost gasite la 2500 km departare – ceea ce a exclus ipoteza ciocnirii în aer, emisa initial.
La 5 iunie 1965. Un avion de tip ,,C 119 Flying Boxcar” dispare cu zece persoane la bord, în sudul Bahamas-ului, la aproximativ 280 mile de Miami. Operatiunile de cautare au durut 5 zile si s-au soldat cu un insucces total.
În vara aceluiasi an, nava comerciala ,,El Arish”, 2000 tone, a plecat din New Port, Anglia, spre Alexandria. S-au schimbat cu regularitate radiograme, pâna în momentul când nava a ajuns la 140 mile marine în larg fata de coasta spaniola. Apoi a disparut brusc, fara a i se mai putea gasi vreo urma, desi au fost folosite cele mai moderne mijloace de cautare, inclusiv fotografierea în infrarosu din avion a fundului marin.
Octombrie 1966. Remorcherul oceanic american ,,Southern Cities” (19 m lungime) dispare la scurt timp dupa ce a parasit portul Freeport, Texas, S.U.A., în timp ce tracta un slep greu de 65 m lungime. De acesta din urma a fost gasit atârnând un fragment din parâma de tractare. Concluzia anchetatorilor: ,,suntem îndreptatiti a crede ca pierderea remorcherului s-a produs cu atâta rapiditate, încât a facut imposibila emiterea unui S.O.S.
11 ianuarie 1967. Remorcherul american ,,Gulf Master”, nava moden echipata, a disparut în drumul sau dinspre portul Sechelt, Columbia Britanica, spre Florida, S.U.A.
Anul 1967 mai aduce si disparitia, lânga Miami, a iahtului de curse ,,Revonco”, lung de 14 m.
La sfârsitul aceluiasi an, la 22 decembrie, o alta mica ambarcatiune, Witchcraft”, 7 m lungime, dispare cu doi oameni la bord, la numai o mila (1852 m) de tarm, lânga Miami, Florida, S.U.A.
La începutul anului 1968, submarinul atomic francez ,,Minerve”, dispare în Marea Mediterana cu toti cei 52 de oameni aflati la bordul sau.
În aceiasi perioada si în acelasi loc, dispare un alt submarin israelian ,,Dakar”.
În luna mai 1968 dispare submarinul atomic american ,,US Scorpion”, cu 90 de oameni în echipaj, în drumul sau dinspre Gibraltar spre S.U.A.
Tot în zona Triunghiului dispare si cargoul ,,Ithaca Island” care transporta grâne, în luna noiembrie 1968, pe ruta Norfolk – Manchester.
În lunile iunie si iulie 1969, au fost descoperite pe marile si oceanele lumii mai multe ambarcatiuni între 11 si 18 lungime, care pluteau în deriva sau rasturnate, fara ocupanti la bord. Nu s-au putut da explicatii rezonabile nici acestor evenimente.
În aprilie 1970, dispare în triunghi cargoul ,,Milton Iatrides” în drumul sau din portul american New Orleans spre Cape Town Africa de Sud.
În aceleasi an 1970, un alt submarin atomic francez dispare tot în Marea Mediterana, în aproprierea locului unde disparuse ,,Minerve” în 1968. Nici o explicatie satisfacatoare privind aceasta pierdere.
Tot în anul 1970, s-a întâmplat un eveniment pe aeroportul din Miami, la care nici cercetatorii, nici specialistii, nici oamenii de stiinta nu au reusit înca sa dea o explicatie satisfacatoare.
Cursa de pasageri a companiei National Airlines, care, cu 127 de pasageri la bord, se apropria de pista de aterizare, dirijata de turnul de control, din directia nord-est, pe neasteptate a disparut de pe ecranul instalatiei radar. Echipajul avionului n-a raspuns la nici unul din apelurile radio lansate de la sol. Dar, dupa numai 10 minute, totul a reintrat în normal: radarul semnala exact pozitia avionului si nimic n-a mai afectat aterizarea. Dupa sosirea binevenita, personalul de la sol a asediat cu întrebari pline de griji pe membrii echipajului aterizat. Raspunsurile însa au fost surprinzatoare: cei de pe avion, fara exceptie, au afirmat în mod hotarât ca, dupa cunostinta lor, cu ei nu s-a întâmplat nimic deosebit ! ,,Omule – explica unul dintre angajatii turnului de control, pilotului – dar voi, timp de 10 minute, pur si simplu nu ati existat !”. Nimeni nu a înteles ce s-a întâmplat, dar adevarata surpriza abia urma: pe avion, toate ceasurile, fara exceptie, indicau cu 10 minute mai putin decât timpul adevarat. Aceasta, cu atât mai surprinzator, cu cât, cu numai 20 de minute înaintea disparitiei, echipajul avionului a confruntat timpul cu turnul de control, neconstatându-se nici o deviere la sol sau în aer.
În perioada anilor 1960-1970, numarul navelor maritime disparute în întreaga lume a fost de 71 (însumând 88980 tone). La bordul lor se aflau 1034 persoane, din care 1021 mateloti, 10 femei si 3 copii. Dintre toti acestia nu se mai stie absolut nimic. Aceasta este constatarea la care a ajuns reporterul Philip Jordan de la ziarul londonez ,,Daily Mail”, în urma unei anchete pe cont propriu facuta în arhivele aceleasi societati de asigurari Lloyd.
La 26 aprilie 1971, a fost gasita la 10 mile de Canalul Panama, vasul de transport portughez ,,Angosh”, cu instalatia radar si aparatura radio distruse. Din echipajul de 24 de persoane n-a mai ramas nici unul.
Pe 25 martie 1973, cargoul norvegian ,,Anita” (162 m lungime) a fost dat disparut în drumul sau din portul Norfolk, S.U.A., spre Hamburg, R.F. Germania.
La începutul lunii aprilie 1974, un vas pentru explorari petroliere având 16 oameni la bord, dispare definitiv într-o zona aflata între Scotia si insulele Orkney, dupa ce a dat alarma – în mod inexplicabil – cu mare întârziere.
În acelasi an, la sfârsitul lunii mai, în Marea Caraibilor, vasul ,,Niagara” sufera o avarie din cauze înca neelucidate. Nici un supravietuitor.
În iulie 1975, în fata coastelor braziliene a fost descoperit un vas parasit de 165 tone, aflat în deriva. Se parea ca la bord s-a dat o lupta, aparatul de emisie receptie fiind scos din functiune. Nu a fost gasita nici o urma din cei aproximativ 30 de oameni aflati initial la bord.
În aceeasi vara, celebrul oceanograf francez Jacques Cousteau, pregateste o serie de scufundari în regiunea arhipelagului Bahamas si a litoralului american, spre a stabili ,,locurile periculoase” spre navigatie.
Câteva luni mai târziu, în decembrie 1975, într-o zona cuprinsa între Filipine si Japonia (despre aceasta zona), vom mai vorbi în ultima parte a acestui material), giganticul vas norvegian ,,Berge Bergesen D.Y.” se volatilizeaza subit, desi conditiile atmosferice în regiunea respectiva au fost normale.
Februarie 1976. La peste 700 km vest de insulele Canare, este gasita coca rasturnata a unui trimaran, ,,Tripla Arrow”. Nici un semn de viata în aproprierea epavei. Ea apartinuse lui Brian Cooke, 54 de ani, director de banca din marea Britanie, care plecase la 5 decembrie 1975 din portul Plymouth, într-o încercare de traversare solitara a Atlanticului.
Pe 5 iunie 1976 se da startul într-una dintre cele mai interesante competitii a curajului: cursa anuala de traversare solitara a oceanului Atlantic. Un numar de 7 dintre competitori nu vor ajunge niciodata la destinatie, urma lor pierzându-se definitiv. Printre ei, cunoscutul Mike Flanagan, a carui ambarcatiune a fost descoperita fara ocupant.
În iulie 1976, Institutul pentru Economia Marina din Bremen, R.F.G., anunta ca în ultimii 4 ani (1971-1975), din cele 754 de nave avariate din diferite motive pe marile si oceanele lumii (ciocniri, scufundari, incendii, furtuni etc.), un numar de 12 sunt socotite ca fiind disparute în conditii misterioase.
În a doua jumatate a lunii august 1976, alte doua disparitii. Prima: un avion având la bord 56 de persoane, dispare în Ecuador, între Quito si Cuenca, deasupra localitatii Ambrato. A doua: un grup de 12 excursionisti pleaca cu o barca spre insula Bonaventura, de la gurile fluviului Saint-laurent, Canada. Dupa 48 de ore, ambarcatiunea a fost gasita la 3 mile de tarm, ocupantii fiind dati disparuti
La mijlocul lui octombrie 1976, nava panameza ,,Sylvia L. Ossa” dispare în acelasi Triunghi al Bermudelor. Vasul avea o lungime de 200 m si un echipaj de 37 de persoane la bord. Nu s-au putut gasi nici cadavre, nici supravietuitori.
Numai în luna decembrie 1976, s-au scufundat în aproprierea coastelor estice ale Statelor Unite un numar de 11 petroliere.
Ultimul este ,,Chester A. Poling”, despre al carui echipaj nu s-a putut afla nimic.
Ultima disparitie a acelui an 1976 are loc la 29 decembrie. Un avion ,,Jumbo Star 310” cu 176 de oameni la bord, s-a volatilizat fara urma în zona nordica a Triunghiului.
În ianuarie 1978, un avion de pasageri al companiei ,,Braniff Airlines” efectua un zbor obisnuit pe ruta New York – Panama, pe care o parcurge zilnic. La scurt timp dupa intrarea într-o zona de turbulenta, situata în zona faimosului Triunghi al Bermudelor, avionul a scapat de sub control intrând într-un picaj de cca. 3000m. Deoarece atât echipajul cât si pasagerii prezentau contuzii, pilotii – care au reusit sa redreseze avionul în ultimul moment, evitînd astfel o catastrofa de proportii – au hotarît aterizarea de urgenta pe aeroportul de la Miami. Desi s-a deschis o ancheta amanuntita asupra acestui accident curios, rezultatele ei nu au fost date niciodata publicitatii.
La sfârsitul aceluiasi luni, un alt avion de pasageri ,,Boeing-727”, având la bord 110 persoane, aflându-se în zbor deasupra Oceanului Atlantic pe ruta Ford Laudedale, Florida – Newark, New Jersey, are o pana de curent care dureaza aproximativ un minut. Toate cele trei turbine ale aparatului se blocheaza si el pierde aproape 4000 m din altitudine. Pilotii hotarasc revenirea urgenta pe aeroportul din Florida.
În martie 1978, avionul american ,,Ka-6” cu doi oameni la bord efectua un zbor de antrenament în acelasi Triunghi al Bermudelor. Abia patruns în aceasta zona, avionul nu a mai raspuns chemarilor turnului de control. El a fost dat disparut, iar cercetarile întreprinse în cautarea lui nu au dus la nici un rezultat.
Începând cu ultima decada a aceluiasi luni martie, satelitul meterologic vest-european ,,Meteosat”, tine sub stricta supraveghere zona nordica a Oceanului Atlantic, retransmitând zilnic unui centru de calcul din orasul vest-german Darmstadt, date culese din nava franceza ,,Henri Poicare” privind temperatura apei si a aerului, curentii marini si atmosferici si în general starea vremii. Acest experiment efectuat pentru a demonstra utilitatea legaturilor automate cu navele oceanice, realizate prin satelit, avea sa dureze pâna în luna iulie a aceluiasi an.
Cercetatorii sovietici ajung la concluzia ca în zona nordica a Oceanului Atlantic, situata între Groenlanda si Irlanda, exista o uriasa ,,cascada” submarina. Apele reci ale Articii având o densitate foarte mare si un mare continut de oxigen, se prabusesc în abisul Oceanului Atlantic pâna la adâncimea de peste 3000 de metri.
Societatea britanica Lloyd da publicitatii faptul ca numai în cuprinsul anului 1977, flota comerciala mondiala a pierdut un numar de 337 de nave, totalizând 1073127 tone. Un numar însemnat al acestor nave au disparut în conditii care nu au putut fi elucidate niciodata.
În aprilie 1979, un alt avion de pasageri american ,,Boeing 727” al companiei TWA care transporta 87 de pasageri de la New York la Minneapolis, a suferit un accident curios: dupa o rostogolire de 3600, aparatul a ,,cazut” pur si simplu 9000 m cu viteza supersonica. În urma investigatiilor, care nu au adus totusi la nici un rezultat, expertii americani au declarat ca este primul accident de acest fel din istoria aviatiei încheiat în mod fericit.
În vara anului 1979, o alta expeditie franco-italiana se deplaseaza în zona Triunghiului având ca baza de plecare premisa ca pe fundul oceanului s-ar afla vestigiile unor civilizatii premayase si preegiptiene, cu o vechime de 15000 de ani, printre care ar exista si niste constructii piramidale de mari proportii. De altfel, cu doi ani mai înainte, în primavara anului 1977, publicul lua cunostinta cu o surpriza de mari proportii: Charles Berlitz, autorul mai multor carti referitoare la subiect, printre care si ,,Triunghiul Bermudelor – o fereastra spre cosmos?”, anunta descoperirea în aceasta zona a unei piramide cu înaltimea de cc. 128 m si baza de 164 m, la o adâncime de 900 m în apele Atlanticului de Nord. Piramida ar avea un unghi identic celui al piramidei lui Kcops si s-ar afla, curios, la exact aceeasi latitudine cu piramida egipteana. Cei care acceptau ideea unei astfel de stiri insolite, începeau sa-si puna, pe drept cuvânt, întrebarea: sa fie aceasta oare înca una din explicatiile atâtor disparitii în Triunghi ?
La congresul Societatii vest-germane de geofizica din luna august 1979 se mai face înca o comunicare interesanta: curentul Golf Stream se opreste în dreptul insulei Terra Nova si face cale întoarsa. Se pune atunci întrebarea: de unde vine apa calda din nord-estul Atlanticului daca nu este adusa de Gol Stream, asa cum se crezuse pâna acum ?
Noiembrie 1979; Nava ,,Zaria”, în acel moment singura din lume construita în întregime din materiale care nu se magnetizeaza, aflata în dotarea Academiei si Stiinte a U.R.S.S. porneste într-o expeditie de cercetare în zona Atlanticului de nord-est.
La începutul lunii decembrie 1979, de la baza Cap Canaveral este lansat satelitul american de telecomunicatii ,,Satcom III”. La scurt timp dupa lansare, satelitul a disparut, pur si simplu, în spatiu si nu a mai putut fi regasit niciodata.
Iar în februarie 1980 satelitul japonez de telecomunicatii ,,Ayame 2”, dispare de asemeni in spatiu, la scurt timp dupa lansare.
În a doua jumatate al anului 1980, pachebotul ,,S.S. Norway” se afla într-o croaziera de doua saptamâni în Marea Caraibelor, având la bord un numar de 2400 de persoane. La aproximativ 240 km nord de Haiti, vasul ramâne în pana (o pana a carei natura nu a fost niciodata precizata), croaziera este întrerupta, iar serviciile de coasta americane întâmpina dificultati la încercarile de remorcare a lui.
În ultimele zile ale anului 1980, dispare în Pacific vasul iugoslav ,,Dunav”, cu 32 persoane la bord, la cca. 630 mile sud-est de portul japonez Yokohama.
Iar în primele zile ale lui 1981, cargoul grec ,,Altiparos”, cu 35 de persoane la bord, dispare în timp ce naviga dintr-un port canadian spre Osaka, Japonia.
În vara aceluiasi an, la începutul lunii iunie, în Guatemala s-a anuntat disparitia instantanee, fara urma a tuturor locuitorilor – peste 60 de familii – unei asezari izolate din nordul tarii. Toate încercarile de gasire a celor disparuti, nu au dat nici un rezultat.
Un alt accident curios s-a petrecut în luna decembrie 1981: ,,Locotenentul Thomas Tiller, 26 de ani, navigatorul unui avion de tipul ,,Phantom” apartinând aviatiei S.U.A. care a disparut în mod misterios, a fost descoperit în stare de inconstienta, plutind în echipamentul sau de salvare în largul coastelor statului Carolina de Sud, la 60 km sud-est de localitatea Charleston. Aflat în misiune de zbor, aparatul a disparut dupa o manevra executata în zona din apropierea celebrului Triunghi al Bermudelor. Un ofiter superior, colonelul Peter Kempf, a declarat ca a fost intrigat de acest accident. ,,Niciodata nu am mai vazut asa ceva. Un avion care a disparut pur si simplu, fara nici o comunicare sau contact vizual. În momentul în care pilotul a fost ejectat din aparat trebuia sa intre în functiune un semnal radio pentru a localiza echipajul în vederea salvarii lui, iar acest semnal nu a fost transmis. Cercetarile continua pentru a se încerca gasirea pilotului aparatului, lt. Michael Matson, 24 de ani”.
Desi, din cauza faimei din ce în ce mai proaste pe care si-o câstiga fatalul Triunghi al Bermudelor, traficul maritim în aceasta zona devine de la an la an mai redus, numarul tristelor evenimente de aici nu descreste. Astfel conform statisticilor aceleasi societatii de asigurari Lloyd, numai autoritatile maritime americane înregistreaza ,,disparitia a nu mai putin de 600 de nave de diverse tipuri si dimensiuni, între 1971 si 1982”.
Separat, autoritatile portuare din Miami, Florida, S.U.A., au înregistrat ,,disparitia în conditiile insolite, a 200 de iahturi cu echipaje cu tot”, numai în anul 1981 !
Accidentele navale si aeriene continua în ritm sustinut în acest deceniu. De la an la an creste numarul vaselor si avioanelor care dispar datorita uraganelor, ciocnirilor, incendiilor, actelor teroriste sau chiar pirateriei moderne. Un bun procent al acestora îl constituie disparitiile – asa-numitele ,,alte accidente” – carora nu li s-au putut gasi niciodata cauzele sau explicatii cât de cât acceptabile.
Aceasta fantastica succesiune de întâmplari neobisnuite, nu formeaza decât o succinta trecere în revista a celor ce se petrec în Triunghiul Bermudelor. Aceste evenimente misterioase si inexplicabile depasesc nu numai puterea noastra de întelegere, ci chiar posibilitatile de investigare ale stiintei si tehnologiei contemporane. Asa cum s-a observat, lista parcursa nu cuprinde numai evenimente petrecute în exclusivitate în zona fatalului Triunghi. Într-adevar, se pare ca aceasta nu este singura zona de pe glob unde dispar nave si avioane în chip inexplicabil…(Va urma)