Masina viitorului se naste acum. Nu va avea sofer si va fi controlata cu ajutorul Internetului
Viitorul apartine masinilor si masinariilor inteligente. Inteligente si conectate la Internet. Pe lânga Internetul Lucrurilor, apar si masinile inteligente, adica fara sofer. Unii zic ca este un pas înainte, altii spun ca se acumuleaza probleme. Adeptii masinilor fara sofer, mereu entuziasti în fata progresului tehnologic de nestavilit, sunt convinsi ca aceste vehicule, conduse de senzori si Internet ar elibera pasagerii de griji, ar micsora numarul accidentelor mortale sau comune si ar scadea numarul politelor de asigurari auto sau mai exact spus al despagubirilor pe care ar trebui sa le plateasca societatile de asigurare. Visele vor trebui însa confirmate de realitate.
Tranzitia spre masinile de noua generatie, cele fara sofer, face deocamdata pasi timizi. Doua-trei companii puternice s-au înhamat la acest jug, al vehiculelor inteligente. Convinsi ca, asa cum arata unele studii, masinile fara sofer vor crea „oportunitati de afaceri”, în vreme ce unele servicii vor disparea. Uber, compania care detine aplicatia ce a bagat spaima în taximetristii de pretutindeni, lucreaza la un vehicul autonom; Google, care face bani din motorul de cautare testeaza masina care se conduce singura; Apple nu se lasa mai prejos, iar Tesla vrea sa ia cireasa de pe tort, desi se arata si cea mai vulnerabila atunci când trebuie sa se confrunte cu realitatea.
Revolutia masinilor fara sofer se coace în marile laboratoare, miza fiind un business fabulos. Modelul de business, numit de americani „shared economy”, adica un fel de „economie la comun”, se bazeaza pe ideea unor produse si servicii folosite la comun, pentru a aduce transportul inteligent tot mai aproape de realitate. Întrebarea promitatoare suna cam asa: Cum ar fi sa existe masini fara sofer la dispozitia oricui, care sa fie chemate printr-o simpla aplicatie de pe smartphone? Suntem în plina revolutie industriala, cea de-a patra: Internetul, Inteligenta artificiala (IA), pun stapânire pe aspectele fizice ale vietii de zi cu zi.
Probleme în traficul inteligent
Un studiu realizat în Portugalia mai spune si ca, daca s-ar folosi masini fara sofer, s-ar diminua puternic poluarea într-un oras ca Lisabona, asta daca masinile inteligente ar fi si electrice, iar spatiile de parcare s-ar reduce simtitor, „astfel ca s-ar elibera in Lisabona o suprafata echivalenta cu 210 stadioane de fotbal”. Asta este zona entuziastilor. În zona realitatii, lucrurile sunt un pic mai complicate. Dilema cu IA si integrarea sistemelor conectate la Internet este ca tehnologiile au luat-o înainte cu viteza, în vreme ce problemele de securitate au ramas pe planul cinci. E bine ca totul este preluat de aplicatii si Internet, dar necazul apare în momentul în care în aceste sisteme poate intra oricine si poate prelua controlul asupra lor. Astfel, cum s-ar putea gestiona urmatoarea problema: masina fara sofer este condusa în trafic si, la un moment dat, cineva care ar prelua controlul sistemului ar „trage” de volan si ar izbi autovehiculul într-un zid, omorând toti pasagerii? Cum se securizeaza sistemele unei masini fara sofer pentru ca asemenea întâmplari sa nu fie posibile?
Ceva asemanator, chiar daca nu cu consecinte atât de grave, s-a întâmplat de curând, punând inginerii companiei Tesla în garda. Ei au fost nevoiti sa actualizeze sistemul de operare instalat în computerul masinii electrice dupa ce câtiva cercetatori din China au reusit sa compromita informatic programul respectiv si sa manipuleze de la distanta sistemul de frânare al masinii în timpul deplasarii acesteia, dupa cum relateaza BBC News. Preluarea controlului asupra masinii fara sofer s-a facut de la o distanta de 19 kilometri, cu ajutorul unui laptop!
Aceasta este ceea ce se numeste o „bresa de securitate” si ea ar putea avea un efect devastator asupra acestei noi tehnologii experimentate pentru masinile inteligente, fara sofer. Exemplul masinii Tesla este folosit de comunitatea cercetatorilor în securitate cibernetica, ce atrage atentia producatorilor auto „asupra vulnerabilitatilor sistemelor inteligente de control de pe masinile vândute în prezent pe piata, care ar putea fi oricând exploatate de hackeri”. Si lucrurile nu se opresc aici. A facut vâlva în lumea cercetatorilor, dar nu numai, incidentul produs în SUA de un autovehicul electric inteligent produs de Tesla echipat cu Autopilot, sistemul ce permite masinii sa se conduca sau sa efectueze singura unele manevre.
Sistemul era activat atunci când s-a produs accidentul, iar un comunicat al Agentiei americane pentru securitatea rutiera preciza ca „accidentul a avut loc atunci când un camion a virat la stânga în fata masinii Tesla la o intersectie”. Conducatorul masinii Tesla a murit în urma ranilor suferite, dar bizareria a fost ca „nici sistemul Autopilot, nici conducatorul auto nu au detectat manevra camionului si prin urmare nu s-a frânat”, dupa cum a precizat Tesla într-un comunicat preluat de Agerpres.
Securitatea e lasata în urma
Faptul ca s-a deschis o ancheta, are mai putina importanta, ideea este ca un concept revolutionar, care ar putea avea darul de a schimba societatea, se dovedeste a avea înca mari probleme de securitate. Amplificati întâmplarea petrecuta în SUA pe un drum din Florida cu sute de milioane de masini care ar putea circula într-un viitor nu prea îndepartat pe soselele lumii si care, la un moment dat, s-ar putea gasi în situatii similare sau mai grave chiar decât cea petrecuta în SUA cu masina experimentala Tesla! Si asta deoarece, dincolo de implementarea tehnologiilor revolutionare în masina fara sofer, ar mai trebui tehnologizate si milioanele de kilometri de drumuri (strazi, sosele, autostrazi), pentru ca ele sa devina compatibile cu autovehiculele fara sofer.
Ignorând aceste probleme, strategiile de PR pentru aceste masini îsi vad de lucru într-un cer portocaliu. Prin urmare, se vorbeste despre faptul ca omenirea ar putea sa îmbratiseze acest concept revolutionar si asta destul de repede! Un studiu de piata realizat de Deloitte a aratat ca „ideea de a detine o masina începe sa fie vazuta ca fiind contraproductiva. În esenta, soferii platesc taxe si impozite, cheltuie o groaza de bani pe combustibil, în timp ce automobilul sta nefolosit peste 20 de ore pe zi. În consecinta, a avea la dispozitie oricând o masina autonoma nu mai pare o idee atât de nebuneasca”. Mentalitatile se schimba în functie de succesul campaniilor de PR. Primii pasi spre automobilul fara sofer se face prin includerea în mentalul colectiv a ideii de „shared economy”!
Revista Magazin