Revolutia transportului in comun

Suntem la începutul celei de-a 4-a revolutii industriale, Inteligenta Artificiala pune stapânire pe ceea ce pâna acum tinea de inteligenta umana. Internetul lucrurilor se extinde, dar se dezmorteste si transportul în comun. Cercetarile pentru masinile viitorului, cele fara sofer, sunt în toi, desi realitatea pare mai puternica decât fantezia celor care nascocesc programe pentru ca acest deziderat sa devina fezabil. Deocamdata, masinile fara sofer merg prin campusuri universitare, pe pistele unor baze militare sau prin spatii restrânse ferite de circulatia nebuna ale arterelor supraaglomerate. Si asta din cauza unui singur impediment: masini se fac, programe se concep, ceea ce ramâne în afara predictiilor este factorul hazard.

Hazardul din fata masinilor fara sofer
apple-car
Proiectul Titan

 Necunoscuta, hazardul care poate aparea în orice secunda, la orice colt de strada, nu poate fi prevazut si introdus într-o aplicatie. Ceea ce face ca, pâna una alta, la proiectul masinilor fara sofer sa se lucreze, e drept, dar hazardul este piedica principala pe care IA ar trebui sa-i faca fata în viitor, pe scara larga, la nivel planetar. Asta pentru ca experimental, lucrurile se prezinta bine, hazardul, însa, ne omoara. Cum s-a întâmplat cu masina fara sofer Tesla, care a provocat un accident mortal doar pentru ca pe soseaua pe care evolua a aparut brusc o masina din lateral.

 Sunt si alte companii care se arata interesate de aceasta provocare. Aflam ca gigantul Apple are proiectul sau, numit Titan, o masina autonoma care se conduce singura si care este testata undeva la GoMentum Station, o baza navala folosita în Al Doilea Razboi Mondial, închisa pentru public si pazita de armata, unde exista tot soiul de drumuri, de diverse dimensiuni, treceri la nivel cu calea ferata, tocmai bune pentru a simula conditiile de trafic dintr-un oras (aglomerat?). Si cu toata simularea pe care ar pune-o la dispozitie, nu poate fi vorba despre circulatie reala, de pe un drum public, unde fiecare secunda poate aduce neprevazutul, hazardul.

 În aceasta cursa, intra si companiile chineze, chiar daca mai târziu decât oponentii lor vestici. La Salonul Auto din Beijing, producatorul auto Changan a expus doua masini fara sofer care au finalizat deja un traseu real de 2.000 de kilometri în conditii de trafic real! Si gigantul IT Baidu a testat pe strazile din Beijing prima sa masina fara sofer, un BMW modificat, pe o distanta de 30 de kilometri. Dupa Baidu, o alta mare companie de internet din China intra în domeniul tehnologiilor autonome. Astfel, LeECO a prezentat nu cu mult timp în urma, la Beijing, un concept de masina electrica în stare sa se parcheze singura si poate fi chemata de catre proprietar de pe smartphone. Deja intram în domeniul revolutiei transportului în comun.

Taxiuri care se conduc singure

 În primul rând sa spunem ca vorbim despre o provocare a viitorului, nu stim în ce masura realizabila la modul total si global. Surprizele vin nu din SUA, ci din Asia. Astfel, aflam ca taxiul fara sofer a fost inventat de cercetatorii de la Universitatea din Seul si este testat într-un campus universitar, nu pe strazi supraaglomerate ale unei mari metropole. Într-o prima etapa, cercetatorii au dotat un automobil clasic cu camera de filmat, scanere si senzori. La bord a fost instalat si un laptop, pe care sunt redate harta orasului, traseul ales si conditiile în care se desfasoara deplasarea, clientul urmând sa comunice cu masina fara sofer prin intermediul unei aplicatii instalate pe telefonul inteligent.

revolutia-transportului-in-comun

 Seo Seung-Woo, director al centrului de IT, Universitatea Nationala din Seul, vorbind despre masina lor bazata pe IA este convins ca aceasta „îsi îmbogateste abilitatile pe masura ce se confrunta cu diverse situatii, si poate fi îmbunatatita cu tehnologii noi, odata ce acestea apar”. Numai ca „diversele situatii” dintr-un campus universitar n-au nici o legatura cu situatiile de o enorma complexitate si nesfârsite variabile care apar în conditii de trafic real.

 În schimb, în privinta clasicei „chemari a taxiului”, Seo Seung-Woo precizeaza ca metoda este acum diferita: „Masina (fara sofer) te localizeaza si vine sa te ia. Apesi butonul destinatie, alegi locul unde vrei sa ajungi si ea te duce acolo. Te lasa pe tine si pleaca apoi catre un alt client”. Pe de alta parte, în Singapore sunt testate primele taxiuri autonome. Nu în nebunia de pe soselele din Singapore, ci doar într-o zona de 4 km patrati dintr-un cartier mai linistit al metropolei, unde clientii care participa la teste sunt preluati din puncte fixe si debarcati tot în puncte fixe.

 Taxiurile sunt operate de compania nuTonomy care a montat lasere, camere video si software pe masini electrice Renault Zoe si Mitsubishi i-MiEV, dându-le astfel un grad înalt de autonomie. Pentru început, doar pe sase astfel de masini, în ele existând totusi un sofer pregatit sa intervina în situatie de urgenta. NuTonomy doreste ca pâna în 2018 sa existe o flota de câteva zeci de taxiuri „fara sofer”.

 Problemele de siguranta însa ramân: un reporter care a testat taxiul a declarat ca soferul de test a intervenit o singura data când în fata taxiului a intrat o alta masina. Cum spuneam, hazardul este imposibil de cuantificat. Si oricum, pâna la un milion de taxiuri autonome, calea e lunga! Lucru pe care îl stiu si inginerii de la vestita companie Mercedes-Benz care lucreaza la autobuzul care se conduce singur, dar si cu sofer!

revolutia-transportului-in-comun

 E vorba despre Future Bus (Autobuzul viitorului), un vehicul autonom, condus de un sistem numit CityPilot. Sa spunem ca autobuzul nu este complet autonom: el este însotit permanent de un sofer care este „ajutat” de sistemul CityPilot. Sistemul recunoaste luminile semafoarelor, iar vehiculul comunica prin Wi-Fi cu infrastructura traseului, primind informatii cu privire la starea traficului usor. În zonele în care traficul o permite, autobuzul poate atinge viteza maxima programata, de 70 km/h, chiar si la aceasta viteza, conducatorul auto uman nu intervine. Când autobuzul ajunge in statie, el se opreste, deschide si închide usile si apoi pleaca din nou. Totul, în mod automat. Sub ochii vigilenti ai soferului…

În China, metroul fara conductor

 Anul viitor, în China va circula primul metrou fara conductor, undeva pe linia Yanfang din sud-vestul orasului Beijing. Plecarile trenurilor, deschiderea si închiderea usilor, precum si curatenia vor fi operate integral de la distanta, arata Xinhua News. Metroul autonom va utiliza numai tehnologie locala, dupa cum noteaza Agerpres.

 Realizarea de anul viitor vine în urma unor cercetari sustinute, în cadrul carora China a initiat propriul sau sistem de metrou complet automat începând din anul 2010, dezvoltând continuu tehnologiile de baza. Liniile de metrou din Beijing 3, 12, 17, 19 si noua linie care face legatura cu aeroportul, se afla în proiectare în acest moment, pe acestea urmând sa functioneze trenurile operate complet automat. Într-un final, lungimea totala a liniilor de metrou complet automate din Beijing va ajunge la 300 km pâna în anul 2020.

Revista Magazin