Solutii tehnologice revolutionare pentru 2017

La editia din acest an al CES, Târgul electronicelor pentru consumatori de la Las Vegas, senzatia a fost produsa de cea mai rapida masina electrica din lume. Daca vorbim de noile masini electrice, nu se poate sa nu amintim despre faptul ca de decenii cercetatorii sunt în cautarea unor baterii al caror randament si putere sa faca posibila producerea masinilor electrice. Fara o autonomie serioasa în jur de 200 km, nu se poate vorbi despre viitorul acestor vehicule care ar putea schimba fata planetei. Cu autonomii de 60 km nici o masina electrica nu este o alternativa la masinile cu motoare „clasice”!

Noua generatie de baterii

 Situl Scientific American, preluat de Agerpres, noteaza ca tehnologiile de obtinere a energiei electrice din surse regenerative, în special din energia solara si cea eoliana s-au dezvoltat foarte mult în ultimul timp, mai exact în ultimele patru decenii, oferind solutii cu randament din ce în ce mai bun, fara reusite notabile însa. Desi an de an fermele eoliene devin mai mari iar celulele solare mai eficiente, aceste surse de energie regenerabila asigura mai putin de 5% din necesarul global de energie electrica.

 În multe locuri energia din surse regenerabile nu reprezinta decât o nisa fara valoare statistica sau pur si simplu un „moft” din cauza absentei unei tehnologii sigure si ieftine pentru stocarea energiei în exces obtinuta atunci când conditiile sunt ideale (zile însorite si cu vânt) si introducerea ei în retea atunci când conditiile nu mai sunt ideale sau atunci când se înregistreaza cresteri ale consumului în retea.

 Si aici intervine problema stocarii acestei energii obtinute din sursele regenerabile, stocare bazata pe baterii, pe acumulatori reîncarcabili. Dupa atâtea decenii de batere a pasului pe loc, vine vremea saltului calitativ. Practic, acest salt îl poate produce cercetarea pentru descoperirea unei noi generatii de baterii care sa poata deveni o alternativa cu adevarat viabila, lucru care ar putea însemna energie electrica ieftina si verde pentru cei aproximativ 1,2 miliarde de oameni care traiesc neconectati la retea.

 Dupa cum prezinta situl Scientific American preluat de Agerpres, în ultimii ani au fost prezentate noi tipuri de baterii bazate pe sodiu, aluminiu sau zinc. În fabricarea lor nu este nevoie de metale grele sau de substante chimice caustice de tipul celor folosite în bateriile din generatii mai vechi si astfel noile generatii de baterii promit sa fie mai ieftine, scalabile si mai sigure decât bateriile pe baza de litiu folosite în cadrul dispozitivelor electronice portabile, dar si pentru alimentarea automobilelor electrice.

„FF91”, electrica si cea mai rapida

 Despre automobilul FF91 se spune ca este cea mai rapida masina electrica din lume. Ea a fost vedeta editiei din acest an al Târgului de Electronice pentru Consumatori (CES) din Las Vegas. Automobilul este produs de un „start-up” pe nume Faraday Future, apartinând miliardarului chinez Jia Yueting si conform testelor s-a anuntat ca poate accelera de la 1 la 100 km/h în doar 2,39 secunde!

 Conform acestui rezultat, modelul electric FF91 este mai rapid decât McLaren P1 sau Lamborghini Aventador, dar si decât Modelul S al firmei Tesla, pâna acum considerat cea mai rapida masina electrica. Aratata pentru prima oara la CES 2017, masina FF91 este, conform vice-presedintelui companiei Faraday Future, „prima dintr-o specie cu totul noua. Ziua unu în noua era a mobilitatii”. În privinta pretului acestei masini pentru consumatori, conducerea companiei nu l-a dezvaluit, dar a declarat ca pentru achizitionarea masinii în 2018, doritorii ar trebui sa depuna un avans de 5.000 dolari.

 Vorbind si despre cealalta caracteristica esentiala pentru o masina electrica, dincolo de viteza, vicepresedintele companiei Faraday Future a afirmat ca FF91 are o autonomie de 604 km (dupa standardele SUA), înainte de a fi reîncarcata bateria, si 700 km dupa standardele europene! În plus, masina este echipata cu un mod de parcare semi-autonom (deci nu automobil „autonom” cum se chinuie alte companii sa produca, fara succes), cu multiple modemuri pentru conectare la Internet precum si o interfata care sa permita fiecarui sofer si pasager sa-si personalizeze propriile setari! Toate aceste noi tehnologii fac din FF91 un concurent important al vechilor automobile clasice, alimentate cu benzina. De-abia din acest moment s-ar putea pune problema viitorului automobilului pe Planeta!

O secretara personala pentru fiecare

 Inteligenta artificiala poate însemna deblocarea unei capacitati mult sporite de productie, dar si o mai buna stare a sanatatii si un grad crescut de fericire pentru milioane de oameni. Unul dintre avantajele pe care celebritatile si bogatii oameni de afaceri îl au fata de oamenii de rând este ca nu trebuie sa-si cheltuiasca timpul liber pentru a se ocupa de anumite aspecte mai putin interesante ale vietii de zi cu zi: cum ar fi sa-si faca singuri programul pentru zilele urmatoare, planuri de calatorie si rezervari, sau pur si simplu nu trebuie sa caute singuri anumite informatii de care au nevoie.

 În curând, însa, datorita aparitiei unui ecosistem de Inteligenta Artificiala (AI) deschis, aceste servicii vor deveni accesibile unui numar mare de oameni, la preturi reduse. E vorba despre progresele pe care le vor înregistra sistemele Siri, apartinând Apple, Cortana (Microsoft), OK Google (Google) si Echo (Amazon).

 Ele pot extrage si raspunde la întrebari adresate prin viu grai, folosind sisteme de procesare a limbajului natural si apoi trec într-o noua etapa, rezolvând o serie de sarcini utile, cum ar fi cautarea unui restaurant în apropiere, obtinerea de informatii de navigare spre anumite destinatii, managementul agendei si identificarea intervalelor libere în care pot fi adaugate diferite întruniri, sedinte etc. sau, pur si simplu, operarea unei cautari simple pe internet. Oricum, chiar si aici  mai sunt multe aspecte de rezolvat, cel putin pentru a scapa de raspunsuri precum „Sorry, nu stiu nimic despre acest lucru” sau „Iata ce am gasit pe web”.

 În ultima perioada, remarca Scientific American, „au existat si abordari care au adus laolalta mai multe astfel de sisteme tehnologice emergente, rezultând asistenti personali din ce în ce mai buni, care functioneaza în ecosisteme AI deschise. Astfel de ecosisteme se refera si la Internetul Lucrurilor (IL), adica acelea care conecteaza nu doar dispozitivele mobile si computerele, dar pot sa controleze chiar si termostatul din dormitor, frigiderul, aragazul etc.

 Pe scurt, interconectarea sau relationarea dintre Internet, IL si datele personale, toate disponibile oricând si oriunde si putând fi accesate prin adresarea unor cuvinte unui sistem dotat cu AI, poate duce la o crestere importanta a productivitatii fiecarui individ si poate avea efecte benefice asupra starii sale generale de sanatate si de fericire. Ramân de rezolvat în viitor, la scara generala, problemele de securitate cibernetica a acestor ecosisteme deschise. Altminteri, vulnerabilitatea lor în fata hackerilor („buni” sau „rai”) va fi catastrofala pentru utilizatori!

http://www.revistamagazin.ro