vineri, martie 29, 2024
Istoria ca o poveste

Cele mai vechi fosile Homo sapiens descoperite în Jebel Irhoud rescriu istoria inceputurilor omenirii

Cele mai vechi fosile Homo sapiens descoperite pâna acum provin din situl Jebel Irhoud, Maroc. Fosilele au fost datate la peste 300000 ani si sunt cu cel putin 100 de mii de ani mai vechi decât alte fosile ale omului modern primitiv cunoscute pâna acum. Descoperirea rescrie înca o data istoria începuturilor umanitatii, autorii sustinând ipoteza unei unei origini pan-Africane a speciei Homo sapiens.

Cercetarile de pâna acum sugerau originea africana a speciei noastre dintr-un grup numit Homo heidelbergensis sau Homo rhodesiensis. Cum cele mai vechi fosile anterioare proveneau din situl Omo Kibish (Etiopia) si sunt datate la 195000 ani, majoritatea cercetatorilor presupuneau ca toti oamenii moderni descind dintr-o populatie care a trait în Africa de Est în urma cu aproximativ 200 de mii de ani.

Situl Jebel Irhoud este situat în partea de Nord-Vest Maracoului, la aproximativ 90 km de Marrakech. Desi este cunoscut înca din anii 1960 pentru fosilele umane si artefactele din Paleoliticul mijlociu, situl nu a putut fi datat cu exactitate. Cele mai bune estimari indicau o vechime maxim 160000 ani. Începând din 2004, noi sapaturi arheologice au condus la descoperirea de noi fosile umane, cranii dinti si oase lungi de la cel putin cinci indivizi.

În doua studii publicate în revista Nature, cercetatorii descriu fosilele descoperite si prezinta concluziile datarii prin termoluminiscenta. Craniul adult Irhoud 10, compus din cutie craniana si parti din oasele fetei, a fost reconstituit digital si analizat. Cercetatorii sustin ca Irhoud 10 prezinta caracteristici întâlnite la oamenii moderni recenti si se deosebeste clar de fosilele Omului de Neanderthal. Mandibula aproape completa a unui adult, denumita Irhoud 11, prezinta atât caracteristici întâlnite la oamenii moderni primitivi, cât si la Homo sapiens modern.

Metoda datarii prin termoluminescenta a relevat ca fosilele au o vechime cuprinsa între 315 ± 34 mii de ani. Coroborând dovezile morfologice si datarea, autorii considera Jebel Irhoud drept cel mai vechi si mai bogat sit african din perioada de mijloc a Paleoliticului. În privinta aparitiei omului modern, autorii considera ca Homo sapiens a evoluat gradual începând din urma cu aproximativ 400000 ani, iar acum cca. 300 de mii de ani ar fi fost raspândit pe tot continentul African.

Ca si în cazul altor cercetari paleoantropologice, noile date provenite din situl Jebel Irhoud completeaza istoria complicata a omului modern si ne aduc cu un pas mai aproape de întelegerea evolutiei speciei pe care o numim Homo sapiens („Omul întelept”). Studiile „New fossils from Jebel Irhoud, Morocco and the pan-African origin of Homo sapiens” si „The age of the hominin fossils from Jebel Irhoud, Morocco, and the origins of the Middle Stone Age” au fost publicate în revista Nature din 8 iunie 2017.

Surse: Nature, Nature