Creatie si jertfa
Creatie si jertfa in primele religii ale umanitatii
Contract de asigurarea in religiile dintai ,jertfa se adreseaza zeilor : ea linisteste mania lor sau le invoca ajutorul .
Ideea fundamentala este ca Viata nu se poate naste decat din alta viata pe care o jertfim ; moartea violenta este creatoare in sensul ca viata jertfita se manifesta sub o forma mai stralucitoare intr-un alt nivel de existenta .Jertfa opereaza un transfer gigantic : viata concentrata intr-o persoana se revarsa din aceasta si se manifesta la scara cosmica sau colectiva .
O singura fiinta se transforma in Cosmos sau renaste ,multiplicata , in speciile vegetale sau in diversele rase umane . O ” totalitate” vie explodeaza in fragmente si se disperseaza intr-o multitudine de forme insufletite . In alti termeni , regasim aici schema cosmogonica binecunoscuta a ” totalitatii primordiale ” sparte si fragmentate de actul Creatiei . Jertfele umane sunt atestate aproape in toate religiile agrare ,desi in majoritatea ocaziilor jertfa devenea simbolica .Dispunem totusi de documente care vorbesc despre jertfe reale .Cele mai cunoscute sunt cele ale populatiei Khond din India ,unde erau jertfiti asa-numitii meriah , si sacrificarea femeilor la azteci .
In ce constau aceste sacrificii …
Meriah era o victima voluntara ,cumparata de comunitate .Era lasata sa traiasca multi ani , putea sa se casatoreasca si sa aiba copii . Cu cateva zile inainte de sacrificare , el era consacrat ,adica identificat cu divinitatea careia avea sa-i fie jertfit : multimea dansa in jurul lui si il venera .Apoi , se adresau Pamantului : ” O zeita , iti oferim aceasta jertfa ; daruieste-ne recolte bune ,anotimpuri bune si o sanatate buna !” Si adaugau intorcandu-se spre victima :” Noi te-am cumparat si nu te-am luat cu forta ; acum te jertfim dupa datina ; fie ca nici un pacat sa nu cada asupra noastra !”
Ceremonia cuprindea si o orgie care dura mai multe zile .Dupa ce il drogau pe meriah cu opiu si il strangulau ,il taiau in bucati .Toti satenii primea cate un fragment din trupul lui , pe care il ingropau in ogoare .Restul trupului era ars si cenusa era raspandita pe glie .
Se vede ca acest ritual sangeros corespunde unui mit al dezmembrarii unei divinitati primordiale .Orgia care il insoteste ne ingaduie sa mai intrezarim o semnificatie : bucatile din corpul victimei erau asimilate semintei care fecundeaza Pamantul -Mama .
La azteci , o fata tanara , Xilonen , care simboliza porumbul tanar ,era decapitata .Trei luni mai tarziu , o alta femeie , care intruchipa pe zeita Toci ,”Mama noastra” ( ea reprezenta porumbul deja recoltat si gata de a fi folosit ) era decapitata si jupuita . Era reiterarea rituala a nasterii plantelor prin auto-sacrificarea zeitei . In alte parti , de exemplu la indienii Pawnee, corpul tinerei fete era fragmentat si bucatile ingropate in ogoare .
sursa : ” Mituri ,vise si mistere ” -Mircea Eliade