Noua generatie de avioane X supersonice, proiectate de NASA, va revolutiona industria aeronautica

Cei care spera în întoarcerea avioanelor supersonice Concorde, care au facut primele zboruri comerciale cu 40 de ani în urma, si-ar putea vedea visul împlinit.

Noua generatie de avioane X supersonice, proiectate de NASA, va revolutiona industria aeronautica

Agentia americana a Aeronauticii si Administratiei Spatiale (NASA) a aprobat un contract de 20 de milioane de dolari pentru avioane de încercare care pot zbura cu viteze supersonice, fara a emite zgomotul infernal asociat în mod obisnuit calatoriilor de acest gen.

NASA sustine ca zborurile cu aparatele de acest tip vor fi „mai ecologice, mai sigure si mai linistite”, nu doar mai rapide. Proiectul preliminar al aparatului „Low Boom Flight Demonstration” foloseste o tehnologie prin care zgomotul asurzitor va fi înlocuit de un sunet discret, calificat drept „o bataie de inima” supersonica.

Noua aeronava–care va fi proiectata de firma Lockheed Martin din California–este prima dintr-o serie de avioane-X revolutionare, menite a testa tehnologii avansate de aviatie si care vor fi construite în cadrul unui plan pe 10 ani al NASA.

Avioanele-X vizeaza testarea unor noi tehnologii, care vor include „materiale compozite usoare si flaps-uri pentru aripi cu geometrie variabila, pentru a ajuta la reducerea cantitatii de combustibil folosit, a emisiilor si a zgomotului facut de motoarele cu reactie”.

The Antipode
The Antipode
Prin acest proiect, NASA se alatura altor companii care au anuntat de curând initiative de lansare a unor curse supersonice comerciale. Cel mai remarcabil astfel de proiect este The Antipode, al unui avion privat cu 10 locuri care ar avea o viteza de 24 de ori mai mare decât cea a sunetului.
Acest lucru le-ar permite pasagerilor sa ajunga de la Londra la New York în 11 minute si de la New York la Sydney în jumatate de ora. Daca ar fi realizat, un astfel de aparat ar zbura de 12 ori mai rapid decât un Concorde. NASA nu a precizat o data pentru posibila lansare a noului avion supersonic.
Cele mai rapide aparate de zbor
Noua generatie de avioane supersonice
Celebrul X1

La fel ca în cazul aparatului pilotat de Chuck Yeager (celebrul X-1 – primul avion care a depasit bariera sunetului), modelul X-15A-2, un avion din seria X-15 este cel mai rapid aparat de zbor cu echipaj uman construit vreodata.  Este lansat dintr-un portavion si poate atinge viteze de pâna la 7297 km/h, adica aproximativ Mach 6,72. Acest aparat de zbor este propulsat de o racheta si detine si recordul de altitudine pentru aparate de zbor cu echipaj uman, urcând la mai mult de 100 de kilometri. A fost construit pentru aviatia militara a SUA si NASA.

Cel mai rapid aparat de zbor fara echipaj uman la bord este avionul X-43, parte a programului NASA Hyper-X, si a atins viteza record de Mach 9,8 (12.144 km/h), la data de 16 noiembrie 2004. Pentru testele efectuate a fost propulsat de o racheta de tip Pegasus modificata si a fost lansat dintr-un aparat Boeing B-52 la o altitudine de 13157 de metri.

Cel mai rapid avion care se desprinde singur de sol este SR-71 (YF-12), produs de Lockheed Martin si botezat neoficial Blackbird. Pilotii obisnuiau sa îl numeasca Habu (termen de origine japoneza – nume dat anumitor serpi veninosi). Aceste aparate de zbor au atins viteze mai mari de Mach 3,2, au zburat la înaltimi maxime în jur de 26 de kilometri si au fost folosite de aviatia militara a SUA între anii 1964 si 1998. Era propulsat de un motor hibrid turboreactor-statoreactor.

X43
X43

Westland Lynx este cel mai rapid elicopter din lume, atingând 0,3 Mach si zburând la altitudini de pâna la 3,3 kilometri. Este produs de compania britanica Westland Helicopters.

Vehiculele spatiale pot atinge viteze mult superioare celor atinse de aparatele de zbor mai sus pomenite. De pilda, naveta spatiala Apollo 10 a atins viteza de Mach 37,6 la reintrarea în atmosfera terestra, în timp ce satelitul artificial Helios orbiteaza în jurul Soarelui cu o viteza de aproximativ 227,3 Mach.

Surse:

Rador 

 https://ro.wikipedia.org/

Bogdan

Pentru fiecare de ce trebuie sa existe un cum

%d blogeri au apreciat: